gummigutta
hej!

Min salvia (kryddvariant tror jag), som har ett par år på nacken, "lägger sej ner" i kanterna och de bladstänglar som står kvar i mitten verkar mer eller mindre döda (torra blad). Vad ska jag göra med eländet, den ser rätt anskrämlig ut. Är det normalt för salvia att göra så, tror det brukar inträffa varje år. Den är rätt stor, kan jag klippa ner den "helt" eller ska jag stötta upp den i kanterna? Går den att dela och flytta en del till mitt egentliga kryddland? Tyvärr har jag ingen bild på den att lägga ut.

mvh GG
noora
Långa salviagrenar kan ibland böja sig ner mot marken. Jag tror att dom till och med kan rota sig där dom tar i marken. Du kan trimma grenarna om dom är för långa.

Ibland torkar salvian på vintern eller vårvintern. Det kan komma nya blad från vissa av grenarna trots att alla gamla blad är torra, så klipp inte ner den innan du har sett var det kommer nya blad. I bra förhållanden är salvian "vintergrön".

Om salvian går att dela beror på om det är en planta eller flera. Kolla vid roten om den har en huvudstam eller om det kommer massor med stammar från marken.

Annars kan du se om någon av grenarna som böjer sig mot marken har rotat sig, då kan du skära loss den från huvudplantan (ta med den rotade biten) och plantera på ett annat ställe.
trädgårds-nina
Hej!
Långa grenar böjer sig ner på min gamla Salvia också, den är minst 10 år. Vissa rotar sig. Plantan går att beskära mycket på våren, men vänta till du ser att den klarat sig, den ser "död" ut ganska sent! Om man inte klipper ner den belönar den dig med att blomma med underbara blå-lila blommor! Värt att försöka med! Jag klipper en del så den bryter och ger nya fina blad att krydda med, och en del får blomma fritt!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon