Hoppsan
12-05-2007, 23:28
Köpte lilje-lökar idag. Om jag sätter dem nu, kommer de upp i år eller nästa år? Bor i zon 5.
Jag brukar plantera dom som jag köper i " otid" Tänker inte så mycket på om dom kommer att blomma eller inte, man kan ju hoppas på lite tur, men även om dom inte blommar så växer ju löken och har bättre resurser till nästa år..
Jag är absolut ingen expert på området, men tror att den mår bättre i jord än att ligga förvarad och kanske torkar ut....Lycka till
Stella-Polaris
13-05-2007, 06:53
Liljor går att sätta så fort tjälen är borta. Förvara dem kallt tills det är dax så de inte får allt för stor chock. Ju tidigare desto bättre annars kommer de så sent..
De kommer i år men kanske inte blommar som man vill. Detta gäller speciellt om man sätter små lökar man kan köpa billigt tex på blomsterlandet.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2007, 09:44
Fast om jag inte är helt fel ute så har ju en del av de liljelökarna som säljs på våren ganska dålig härdighet så det är ju frågan om de överlever vintern i zon 5 eller om man måste gräva upp dem till vinterförvaring alt. odla i kruka.
Här hittas en artikel om liljor och här står det att det är de asiatiska hybriderna som har dålig härdighet (dessa brukar ofta säljas på våren).
ursus arctos
20-05-2007, 20:47
Jag har ingen erfarenhet av att odla liljor men jag köpte 20 st genom Odla.nu. Alla utom en har kommit upp. Förmodligen växer de väl och blir kraftigare för varje år. Jag bor i zon 5 och jag har tänkt att behålla dem i jorden över vintern. Kommer nog att täcka dem ordentligt med kompost och sedan skottar jag snö över dem ( om det kommer någon ...).
mvh
Ursus
AnnammA
21-05-2007, 09:15
Jag bor i zon 1-2, och brukar med ofta gott resultat köpa liljelökar till reapris nu i maj, och de brukar komma upp och blomma till sommaren. Det är viktigt att se så lökarna är fasta och fina, och inte har för långa eller torra skott.
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.