mogge92
Hej hej! Köpte igår fikon och vindruvs plantor. Nu undrar jag hur jag ska sköta dessa små plantor? Just nu står dom i mitt växthus(kupèvärmare på natten). Och sen sitter det ett fikon på fikonplantan; är det årets "huvudskörd"? Eller kanske det är från brebaskörden? Dela gärna med er av era erfarenheter av dessa plantor smile.gif
ojsan menar såklart kiwi och fikon smile.gif
Alexander-VG-zon3
bornholmsfikonet är ju den härdigaste ,,, och man sköter den som en medelhavs växt ute så mycket det går lite frost på hösten sen in i vintervila 0c sen ut med den i mars-april . bor man i zon 2 så kan man prova den ute i skyddat läge . jag köpte Bornholms diamant där stod zon 1-3 dock vet jag inte om jag litar på det men bor man i zon 1-2 kan man ju testa . och Bornholms fikonet skördar du på hösten . den hinner bara med en skörd i vanliga fall .

mogge92
Så när börjar fikonen komma då? under mitten av sommaren?
Alexander-VG-zon3
den blommar lite olika beroende hur vädret är ,, men än har min inga blad och fikonen kommer efter blomningen och mognar på hösten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon