Full version: Hämta växter ute?
Cassiopeia
Jag vill ha mer växter, mer mer mer. crazy.gif
Men växtkontot har redan blivit väldigt stort... help.gif
Finns det några bra kruk- och balkonglådsväxter man kan hämta i naturen? confused.gif Inte maskrosor helst då. giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kirskål!!! Den är ju faktiskt ganska dekorativ och på en balkong kan den ju inte sprida sig som den gör planterad i naturen (man kan ju faktiskt köpa brokbladig kirskål i trädgårdsbutikerna) + ingen blir nog ledsen ifall man gräver upp en sån här växt i naturen (man får ju egentligen inte gräva upp växter i naturen det är ju markägarens växter).
olgak
Känner du någon med trädgård eller odlingslott så kunde du kanske få några sticklingar eller dela någon planta? Jag har ju t.ex. satt 100-tals sticklingar från flocknäva i rabatten, det tror jag man skulle kunna ha i kruka också, jag gillar deras blad jättemycket, och blommorna är förstås söta också. Om någon har en sådan växt i sin trädgård så finns det säkerligen sticklingar om man lyfter på bladen! Och det finns ju många andra prydnadsväxter som är lätta att dela och sätta i kruka.

Sen vet jag inte hur det är med träd, om man (visserligen olovandes) gräver upp en liten trädplanta vid vägrenen t.ex., och sätter den i en kruka, kan den trivas där? Det vore ju annars en idé.

Sen kan man ju göra liksom prydnader av grenar och liknande. Om man har t.ex. kirskål (laugh.gif) eller flocknäva i en kruka, så kanske man kan ta snygga grenverk, utblommade perenner med fröställningar och sticka ner för att få lite höjd i arrangemanget. (På IKEA hade de sist stora knippen med grenar som var spraymålade som man kunde köpa billigt och ha som prydnader i vas. Det var genialt enkelt och mycket snyggt!)

Cassiopeia
Min mamma har trädgård, men där tror jag inte det finns så mycket att stjäla tyvärr. Det mesta är plantor hon köpt i år eller träd/buskar. Hon har en del rosor och lite barrväxter med.
En kompis har trädgård men hon har bara gräsmatta. giggle.gif
Finns Flocknäva att hämta i naturen? Var i så fall?

Kirskål finns i alla fall i massor alldeles utanför dörren...
Alba
I villaområden finns det alltid ställen i skogen där de tömmer sitt gräs och avfall från trädgård.
Där kan man verkkligen fynda.
ingrid fuxwall
Nu framgår det ju inte var du bor, bor du nära mig kan du få komma hit och gräva upp av mitt överflöd.

ingrid
Tesa
Jag hämtar en hel del i naturen..älggräs, vänderot, vitsippor, kärleksört, blåsuga, gullpudra, getrams, konvaljer, skråp, midsommarblomster, kabbleka bl.a..sen har jag grävt upp nån ros och krusbär vid ett gammalt torp..jag har tagit sticklingar och frön från buskar och träd i offentliga planteringar (bara en liten, liten kvist eller två..)
Kat
Man kan alltid höra med markägaren om man får gräva lite smile.gif

Prästkragar, nävor, stensöta, styvmorsvioler, olika vackra gräs, lupiner...

Dessutom: man får ta frön utan att fråga!
Stella-Polaris
Ett litet tips är att ha ett gäng växter "på gång" och ta in nästa år. Stora Tvååriga växter är ypperliga för detta. De växter som samlar näring, inför kommande års blommning, funkar bra i spannar. Tistlar, hundkäx och kardborre (lite jobbig på en balkong) är exempet som funkar bra. Ge dem extra gödning så roten är sprängfylld av energi då du gräver upp den på hösten och planterar den i spann. Tistlar på 2-3m kan man få så rolleyes.gif
Stella-Polaris
CITAT (Kat @ 14-05-2007, 14:05) *
Man kan alltid höra med markägaren om man får gräva lite smile.gif

Prästkragar, nävor, stensöta, styvmorsvioler, olika vackra gräs, lupiner...

Dessutom: man får ta frön utan att fråga!

Stensöta har jag alldrig tänkt på. Håller på med sten just nu så tyvärr är det ingen mossa på dem. Hur planterar man dem då? Räcker det med en sträng jord med någon slags täckning,för att hålla fukten bättre, eller hur gör man?
Kat
Stensöta är ju en Ormbunke som gillar när det är fuktigt, men den klarar sig hyfsat i mina skuggiga land utan någon extrem väta. Lite dammduk eller något som håller fukten kvar i jorden kanske kan vara idé om platsen är väldigt torr.

Vill du ha mossa på en sten, så testa med att pensla den med filmjölk, så kommer mossbildningen igång lättare! smile.gif
Lemonne

Jag tog hem en daggkåpa från skogen, den blev otroligt stor och vacker!! Det är oslagbart att se den fånga daggen i sina stora gröna blad.
Tesa
..har burit hem svärdsliljor och så räddade jag kaveldun som växte i gödselbrunnen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon