Cassiopeia
Vi har två ytterdörrar, en uppe och en nere. Det här är den nedre ytterdörren, nedanför trappan som leder till balkongen. Det finns ett litet fönster ovanför dörren, men det är också det enda ljus som når dit ner... finns det någon väldigt skuggtålig ampelväxt som kan tänkas överleva om man hänger den i en väggampel på den gula träväggen? Dörren är i österläge.

Drontan
Ormbunke kanske, hur kallt blir det?
Cassiopeia
Tja, det är ju utomhus så det blir inte varmare än det är ute, förutom att det är skyddat mot väder och vind. Är inte ormbunkar ganska svårskötta? confused.gif
Betty
Jag tycker att ormbunkar är svåra, tappar en massa blad och är allmänt skräpiga.
Varför inte prova att ha en hängfuchsia där, fuchsior trivs mycket bättre i skugga än i sol.
Fenja
Jag undrar om någon krukväxt överlever vintern där...
Mvh
Fenja
Cassiopeia
CITAT (Fenja @ 14-05-2007, 12:46) *
Jag undrar om någon krukväxt överlever vintern där...
Mvh
Fenja

Jag ska inte ha den där i vinter. Bara under sommaren.
Det fick bli en murgröna, det är i alla fall lite grönt. rolleyes.gif
Cassiopeia
Så här blev det. smile.gif

Drontan
Men titta det vart ju jättefin! Hoppas den trivs bra där, själv har jag haft lite otur med murgröna, men så har jag bara provat o ha dem inne.
Cassiopeia
Ja jag hoppas den överlever. Min enda erfarenhet av murgröna är att jag tog död på min förre sambos murgröna som var flera meter lång och klättrade efter en hel vägg hemma... blush.gif Han var den med gröna fingrar och jag var totalt ointresserad av växter vid den tiden (jag var 19 år då)... när han åkte in i lumpen så dödde murgrönan... Hoppas denna klarar sig bättre. smile.gif
bnegt
hängfuchsia skulle jag oxå rekommendera då den trivs ganska bra i skuggan, då blir det ju lite blommande och grönt iaf.

Murgröna hade jag nog själv inte satt där då jag tycker dom är ganska jobbiga när det är lite mörkt, nu tror jag dock att ljuset där är ganska lagom för den, men det märker man ju ganska snart.

Vill man ha grönväxt där hade jag nog föredragit en Epiprenum(gullranka) då den tål mörker lite bättre än murgröna och är även lite mer lättskött.

Förslaget om ormbunke kan oxå fungera, dock så skräpar dom ju en hel del. Men hör på ditt lokala växtvaruhus om ormbunke som inte skräpar så mycket, det ska finnas någon sort, dock minns jag inte vad den heter tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon