Full version: Bladlöss på tomater
Tjoppa
Jag har bladlöss på några blommor som verkar ha smittat av sig till mina tomater. Jag har stoppat ner Provadopinnar i blommorna, men de ska man ju inte använda på ätbara växter, så jag undrar hur jag ska få bort lössen från tomaterna? Finns det något annat man kan använda?
Åsa, mälardalen zon 2
Provadosprayen är något bättre än pinnarna även om den inte heller är godkänd för ätliga växter för där finns bara medlet kvar i plantan i några dagar.

+Vanligt gammalt hederligt såpvatten är ju också ganska ogiftigt (ca 0,5dl grumme såpa gul el.grön + 1 liter vatten), ofta får man använda såpa i ekologiska odlingar (ekologisk såpa). Man måste upprepa behandlingen med någon veckas mellanrum och såpvattnet måste träffa bladlössen för att det ska bli effekt.

Ett annat alternativ som faktiskt funkar ganska bra är att klämma löss för hand under den dagliga inspektionen av plantorna.
Jonas70
JAg brukar använda mig av såpavatten, och det fungerar rätt bra tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon