CITAT (per d @ 14-05-2007, 21:55)

bra, så kan vi bli eniga om en sak ! marknadsföringen och försäljningen av kalk mot mossa är en enbart en enda stor bluff !!
Allt är relativt. OCh jag är inte ett dugg enig med dig i den frågan.
Det bästa medlet mot mossa är solsken och gräs som växer utav bara fagerlund. Det finns ett flertal metoder för att göda gräs men om man generaliserar så behövs fosfor och kalium för kvalite och övervintring och kväve för volymen gräs.
Mossa som får trångt och dåligt med luft bruka träda tillbaka en del.
Men beroende på hur du göder din gräsmatta så kan vissa gödningssorter sänka ph vilket även annan klimatpåverkan gör. Så ibland kan man behöva kalka av den orsaken. Så¨tillvida man inte anlagt en sur-trädgård förstås. Mån då har man väl inte så mycket gräsmatta.
Av egen erfarenhet med tidigare stora gräsmattor och borttag av mossa så kunde jag klart och tydligt se att kalk inte dödade mossan. Men när man skulle köra med mossrivare så följde mossan med mycket lättare där man hade kalkat. Det fick till resultat att man skonade gräset så att det kom igen mycket lättare efter mossrivningen.
Där vi inte hade kalkat så var det mycket svårare att riva bort mossan och gräset där tog stryk rejält av behandlingen.
För övrigt så tycker jag nog att kalken är ganska billig i förhållande till gödseln. Kalk gör ju också att man utnyttjar befintlig näring i jorden. Fast det kan man inte hålla på med i längden i alla fall. Man ska tillföra lika mucket som man tar bort annars utarmas ju jorden.