per d
någon som har en uppfattning kring detta här på forumet ? troligen säljs det kalk för en hel del pengar för att bekömpa mossa i gräs ! själv gjorde jag en ganska intressant observation i dag, som kanske skulle kunna innebära att denna lukrativa marknad för kalkindustrin försvinner !
ktw
Och vilken var denna observation börjar man ju då genast undra?

Själv kalkar jag aldrig gräsmattan...
Åsa, mälardalen zon 2
Använder man konstgödning mycket och ofta kan man behöva kalka ibland eftersom pH:t då sjunker, men mot mossa har det just ingen effekt. Det finns ju även mossorter som trivs vid högre pH + maskrosorna brukar trivas extra bra vid högt pH.
per d
observationen i fråga kring kalk mot mossa var att jag i dag gick runt i ett gammalt nerlagt kalkbrott i aalborgpåjagt efter toppmurklor,som ju lär gilla kalk.... och konstaterade då att där växte en hel del grön mossa på de branta kanterna vid kalkbrottet.säger ju allt om att kalk är värdelöst mot mossa eller hur ???? ganska märkligt att någon överhuvudtaget köper kalk mot mossa tycker jag !!
Piccante
CITAT (per d @ 13-05-2007, 15:08) *
observationen i fråga kring kalk mot mossa var att jag i dag gick runt i ett gammalt nerlagt kalkbrott i aalborgpåjagt efter toppmurklor,som ju lär gilla kalk.... och konstaterade då att där växte en hel del grön mossa på de branta kanterna vid kalkbrottet.säger ju allt om att kalk är värdelöst mot mossa eller hur ???? ganska märkligt att någon överhuvudtaget köper kalk mot mossa tycker jag !!

Problemet är snarare att det inte finns en universallösning mot mossa. Det finns mossor i alla biotoper från fattigaste och suraste mosse till kalkbrott. Skulle man kalka en mosse t.ex. så skulle man absolut missgynna många av vitmossorna där, men nu är det sällan de mest kalkskyende mossorna som man har i en vanlig gräsmatta. De enda som kalk kan bita på är de arter som lever på sur mark. Men i de flesta gräsmattor har man mer än en art mossa och ofta ersätter man bara en art med någon annan när man kalkar. Så det är nog rätt meningslöst att hålla på.
Carl
Hi!
Håller med Markus! Man kan inte kalka bort mossan! Själv har jag helt ovetenskapligt konstanterat följande på min egen tomt. Bor kustnära i skåne så vi har milda vintrar.

Har aldrig haft mossa mitt på gräsmattan där solen kommer i princip hela dagen. Mossan finns på våren där det är skuggit en stor del av året. Denna mossa försvinner pö om pö under den ljusa tiden på året och kommer tillbaka runt oktober. Oavsett vad man gör kalkar,göder sprider järnsulfat. Kan tänka mig att man kan få mossa mitt på gräsmattan om man inte göder så gräset kan ta över ifrån mossan. Svårt att tänka mig att man kan få bort på mossan i södra Sverige om man inte får en vinter med minus grader en lång period.
per d
bra, så kan vi bli eniga om en sak ! marknadsföringen och försäljningen av kalk mot mossa är en enbart en enda stor bluff !!
Carl
Hi!
Skulle tro att så är fallet. Har surfat runt på nätet en hel del i frågan "Hur sköta en gräsmatta" Ingen expert förordar kalkning av gräsmattan. Någon har gjort detmen då har dom haft anknytning till ett säljande företag typ Weibulls osv och talat i egen sak.
Bettson
CITAT (per d @ 14-05-2007, 21:55) *
bra, så kan vi bli eniga om en sak ! marknadsföringen och försäljningen av kalk mot mossa är en enbart en enda stor bluff !!

Allt är relativt. OCh jag är inte ett dugg enig med dig i den frågan.

Det bästa medlet mot mossa är solsken och gräs som växer utav bara fagerlund. Det finns ett flertal metoder för att göda gräs men om man generaliserar så behövs fosfor och kalium för kvalite och övervintring och kväve för volymen gräs.

Mossa som får trångt och dåligt med luft bruka träda tillbaka en del.

Men beroende på hur du göder din gräsmatta så kan vissa gödningssorter sänka ph vilket även annan klimatpåverkan gör. Så ibland kan man behöva kalka av den orsaken. Så¨tillvida man inte anlagt en sur-trädgård förstås. Mån då har man väl inte så mycket gräsmatta.

Av egen erfarenhet med tidigare stora gräsmattor och borttag av mossa så kunde jag klart och tydligt se att kalk inte dödade mossan. Men när man skulle köra med mossrivare så följde mossan med mycket lättare där man hade kalkat. Det fick till resultat att man skonade gräset så att det kom igen mycket lättare efter mossrivningen.

Där vi inte hade kalkat så var det mycket svårare att riva bort mossan och gräset där tog stryk rejält av behandlingen.

För övrigt så tycker jag nog att kalken är ganska billig i förhållande till gödseln. Kalk gör ju också att man utnyttjar befintlig näring i jorden. Fast det kan man inte hålla på med i längden i alla fall. Man ska tillföra lika mucket som man tar bort annars utarmas ju jorden.
Tesa
Och jag har fått lära mig i skolan att man INTE ska mossriva för då sprider man mossan, man skall bara se till att gynna gräset..
Bettson
CITAT (Tesa @ 07-06-2007, 22:23) *
Och jag har fått lära mig i skolan att man INTE ska mossriva för då sprider man mossan, man skall bara se till att gynna gräset..

Tror du inte att det beror på vilken mossa man har då?

För där vi mossrev där minskade mossan verkligen. Fast å andra sidan fanns det så mycket mossa att det inte kunde bli värre.
Tesa
Kan ju kanske bero på HUR mycket mossa man har, ja...har ett par parti i trädgården där det inte skull gå att kväva nån mossa genom att gynna gräset eftersom det är nån decimeter minst mellan varje strå..hade jag stört mig på mossan så hade jag nog rivit där vad jag än fått höra i skolan.. laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carl @ 14-05-2007, 08:04) *
Hi!
Håller med Markus! Man kan inte kalka bort mossan! Själv har jag helt ovetenskapligt konstanterat följande på min egen tomt. Bor kustnära i skåne så vi har milda vintrar.

Har aldrig haft mossa mitt på gräsmattan där solen kommer i princip hela dagen. Mossan finns på våren där det är skuggit en stor del av året. Denna mossa försvinner pö om pö under den ljusa tiden på året och kommer tillbaka runt oktober. Oavsett vad man gör kalkar,göder sprider järnsulfat. Kan tänka mig att man kan få mossa mitt på gräsmattan om man inte göder så gräset kan ta över ifrån mossan. Svårt att tänka mig att man kan få bort på mossan i södra Sverige om man inte får en vinter med minus grader en lång period.

jag har mossa i min gräsmatta och där är väldigt torrt och full sol , gräsmattan tar stor stryk på sommaren och blir brun men mossan är kvar . fast för mig kvittar det . förstår inte varför folk vill ha veck mossan !!?? den är ju vacker och mjuiik att gå på även när dte är torka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon