|
Cam & co
13-05-2007, 12:31
I vår mastodontträdgård finns en hel del av de här gröna växterna ... jag misstänker såklart att det är ogräs av något slag - men vad? Det mesta av det står där vi har mer eller mindre parkskog ....
Cam & co
14-05-2007, 09:38
Allvarligt talat? 49 personer har läst inlägget men INGEN vet vad det är??
Det är inget av dom vanligaste trädgårdsogräsen i alla fall  Jag tycker att jag har sett sånt förut, men jag har ingen aning om vad det är. Du får nog ge dig till tåls en stund till, och hoppas på att någon känner igen det
Cam & co
14-05-2007, 10:39
CITAT (noora @ 14-05-2007, 10:45)  Det är inget av dom vanligaste trädgårdsogräsen i alla fall  Jag tycker att jag har sett sånt förut, men jag har ingen aning om vad det är. Du får nog ge dig till tåls en stund till, och hoppas på att någon känner igen det  *hmmm* med tanke på hur mycket vi har av den här varan så trodde jag nog att den var hyffsat vanlig *s* men så kanske inte är fallet då ....
Lars-Olof Arvids
14-05-2007, 10:42
Jag tror att det är nejlikrot (Geum urbanum).
Olle
nybyggare
14-05-2007, 12:08
Skulle också tippa på geum, men är inte säker. Finns det blommor? Doftar den?
Cam & co
14-05-2007, 12:09
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-05-2007, 11:42)  Jag tror att det är nejlikrot (Geum urbanum).
Olle TACK :-) Det ser det absolut ut att vara när jag kollat runt på google efter det nu ....
Cam & co
14-05-2007, 14:16
CITAT (nybyggare @ 14-05-2007, 13:08)  Skulle också tippa på geum, men är inte säker. Finns det blommor? Doftar den? Har faktiskt inte luktat på den och jag kan ärligt talat inte komma ihåg om det fanns några blommor på den förra året - nu finns iaf inga ännu ...
Liselotte i zon 3
14-05-2007, 17:04
Sådant ogräs har jag också i mina rabatter...de får gula små blommor efter blomning så får den fröer som hakar fast i djurpälsar och kläder för att spridas. Fina bladrosetter...men jag klarar mig helt utan ändå. Liselotte i zon 3
Cam & co
15-05-2007, 08:39
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 14-05-2007, 18:04)  Sådant ogräs har jag också i mina rabatter...de får gula små blommor efter blomning så får den fröer som hakar fast i djurpälsar och kläder för att spridas. Fina bladrosetter...men jag klarar mig helt utan ändå. Liselotte i zon 3  och här fungerar den som snygg marktäckare i våra slänter .... men som ni kan se här så är det verkligen en TRÄDgård vi har .....
Airamya
15-05-2007, 09:02
Ah, har inte sett den här tråden. Visst är det nejlikrot, hejdlöst ogräs här i Mark... Ryck, ryck, ryck! Innan de sätter frö... Fröna är som små kardborrar och fastnar på allt och alla (inte minst på mammas hund...).
Cam & co
15-05-2007, 09:31
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 10:02)  Ah, har inte sett den här tråden. Visst är det nejlikrot, hejdlöst ogräs här i Mark... Ryck, ryck, ryck! Innan de sätter frö... Fröna är som små kardborrar och fastnar på allt och alla (inte minst på mammas hund...).  och jag som tycker de ser så snygga ut som marktäckare .... mellan träden i slänterna finns ju inget annat än lerjord & det ser såååå tråkigt ut .... ja jag har föresten röjt som en tok här i en liten hörna under helgen, och då lät jag nejlikroten men inget annat stå kvar *s*
Airamya
15-05-2007, 10:02
Hahaha! Ja, du kan ju ha dem där som marktäckare om du vill, risken är att du inom kort har dem i hela trädgården dock. Ogräs är ju himla tacksamt att odla.... hihi.... Du kan få knölklocka (jättevackra, omöjliga att bli av med) och penningblad (enormt effektiv marktäckare som tar kål på det mesta och brer ut sig med långa revor, växer snabbt) av mig om du vill
Cam & co
15-05-2007, 11:21
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 11:02)  Hahaha! Ja, du kan ju ha dem där som marktäckare om du vill, risken är att du inom kort har dem i hela trädgården dock. Ogräs är ju himla tacksamt att odla.... hihi.... Du kan få knölklocka (jättevackra, omöjliga att bli av med) och penningblad (enormt effektiv marktäckare som tar kål på det mesta och brer ut sig med långa revor, växer snabbt) av mig om du vill  Jaaaaa - jag tar tacksamt emot ALLT som växer - för plats finns det ju *s* Jag tror vi har en del sådana där penningblad redan faktistk, men jag skulle absolut vilja ha mer ... du kan ju kika på dem när du kommer så kanske du kan säga om det rä sånt vi har eller inte(?) Det hade varit snyggt i slänten nedanför idegranarna mot planen ......
Airamya
15-05-2007, 13:34
Jo visst var det penningblad du hade. Det är bara att komma hit o hämta hur mycket du kan tänkas vilja ha
Cam & co
15-05-2007, 14:19
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 14:34)  Jo visst var det penningblad du hade. Det är bara att komma hit o hämta hur mycket du kan tänkas vilja ha  Jag dyker upp under nästa vecka
zaaritha
17-05-2007, 21:06
Skelört?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|