Full version: Behövs fiberduk ?
Egorina
Äntligen är växthuset färdigt yahoo.gif Har idag satt dit plantorna: sommarblommor, dahlia, liljor, pelargoner, snöflinga och lite kryddväxter. Undrar om jag skall täcka med fiberduk, blir ljuset för starkt så att det bränner plantorna trots att växthuset är i 4 mm isolerplast? Eller klarar sig växterna utan täckning?
Lady Hamilton
Första dagarna tycker jag att du kan täcka dem om det är fullt solsken. (har du ingen fiberduk kan du ta ex. en tunn gardin eller liknade) Vissst kan de klara sig men de mår garanterat bättre och "miljö ombytet" blir inte lika dramatiskt. Men sedan är det ingen fara Dina plantor kommer att må som "prinsar" och "prinsessor" i ditt växthus
Jonas70
Ja, jag har 6 mm isolerplast och tycker att de små stackarna behöver täckas med fiberduk de första dagarna för att klara omställningen att utsättas för solskenet.
Egorina
Jag bar ut alla mina plantor imorse. Tyckte det passade bra idag när det är mulet, har täckt över dom med fiberduk i två lager, tar sedan bort ett lager i gången har jag tänkt. Hoppas sen att dom skall börja växa ordentligt i värmen och ljuset.

Växthusköpet är nog ett av mina mest lyckade köp, det är ju så himla kul!!! Sen är det ju också så mycket roligare att pyssla om sina plantor i växthuset än i ett gammalt garage där det är mörkt (förutom under lysrören) och svalt. Mysfaktorn blir ju definitivt högre när man får flytta dom till växthuset, det känns liksom inte så instängt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon