Full version: Granatäpple
ossens
Hej!

Finns granatäppelträd att köpa i Sverige?

Jag har en grekisk sådan som rest i kruka över hela europa. Tror ni att det går att sätta ut den efter några år?

Vidare undrar jag hur stor en persika (riga) kan tänkas bli i zon 3? Om man spaljerar den hur bred blir den?
jegi
Det finns dom som har granatäpple ute i zon 1-2, men något stort blir det nog inte och du får räkna med att skydda den på vintern. Ju större den är när man sätter ut den desto härdigare är den. Är du road av zonknäckning så prova, annars så skulle jag rekommendera att du har den svalt på vintern och tar ut den på sommaren och hösten.
Riga har jag själv precis inhandlat idag, så mycket mer än du vet jag inte. Dock har jag en Frost sen tidigare som ska vara något mindre härdig och den växer ca halvmetern om året här i zon 4 som fristående träd, men nära en södervägg.
Hur bred den blir som spaljerad beror nog mest på hur du spaljerar.
Alexander-VG-zon3
granatäpplen funkar i zon 1 i skyddat söder läge utan skydd . då den ska vara rothärdig till -14c ,,, i zon 2 får man nog skydda den . och det blir en buske på 1m som max beroende hur vintern blir . ska man ha den på friland södersida,sandig till grusig jord och ev regn och vinterskydd och då planterar man ut en planta som är ca 50cm hör . mitt eget granatäpple på friland klarade vintern med bara topp skador . ska du ha den ute så köp grön vinterväv och vira in den i det på vintern sen sätter du över en låda som du fyller med leca . sen tar du av skyddet i mars och virar in plantan i två lager vit lakan . sen i april tar du veck allt och låt den inte torka ut . titta även till den på vintern så du ser hur den mår å skrapa lite på stammen
. och så här kan du göra om du vill prova den på friland

i kruka så svalt 0c +5c på vintern även kan du ta ut den på dagen under vintern om det är plusgrader , du tar ut den i mars och sen in med den igen i nov-dec , låt den få en del frostnätter på hösten typ ner till -5c

CITAT (jegi @ 13-05-2007, 21:21) *
Ju större den är när man sätter ut den desto härdigare är den.

så är den 3m hög och man planterar ut den så klarar den -30c då .
jegi
Det är elementa att ju större trädet är desto härdigare är det. Läs på.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 14-05-2007, 00:08) *
Det är elementa att ju större trädet är desto härdigare är det. Läs på.

min vän ,,,

storleken kvittar för det mesta om det inte handlar om väldigt väldigt väldigt små plantor . det är inbyggt i cellerna vad deras max gräns är .
det som är avgörande är om dom är härdade eller ej om cellerna har blivit härdade .

sätter du en växthus odlad planta ute direkt så kan den dö av solen och kylan , har du däremot en av härdad planta så klara den det . den i växthuset har anpassat sina celler till växthus klimat .

lika dant

planterar du ett frön inne i söderfönstret och den växer upp där , sätter du sen den ute i södersolen så tar det inte långt tid förens den blir bränd . men planterar du fröet ute i söder solen så kommer denna lila växt inte bli bränd då cellerna anpassat sig från början .

och växten blir inte härdigare desto större den är . en planta som har en max gräns på -10c tål inte -20c bara för den blivit 2m högre utan fast den är 2m högre så klara den än bara -10c .

Big Gardener
Det stämmer ofta att det är svårt att ta en växt som stått skyddat och helt plötsligt placera den i ett utsatt läge, t.ex. från ett växthus ut på blåsigt friland. Här handlar det om en kortvarig chock som bör undvikas. Att tillväxten anpassar sig till platsen är helt korrekt. Men växter är även anpassningabara åt andra hållet också. En växt som stått i en tynande tillvaro och en ogästvänlig miljö kan helt plötsligt växa fantastiskt om den flyttas till en plats som liknar dess naturliga ståndort. Att tillväxten blir annorlunda i en kallare miljö och växtceller "hårdare" är också helt korrekt. Däremot blir växterna då betydligt svagare i tillväxten och sjukdomsresistensen lägre eftersom så mycket kraft går åt till att klara kylan. Jämför det med en människa (även om det bär emot) som inte får ordentligt med mat och vatten (i växtens fall energi och värme från solen). Det går att överleva men han/hon växer dåligt och drabbas lättare av sjukdomar.

Rent växtfysiologiskt så kan däremot inte växter härdas till att tåla mer eller mindre på lång sikt än vad som står skrivet i deras genetiska kod. Olika provinienser eller ursprung av samma växt som under längre perioder än tudentals år har vuxit i ett geografiskt begränsat område och anpassat sig till den platsen kan skilja sig åt. En mer nordlig proviniens har en förändrad genetisk uppsättning som gör den härdigare och mer tollerant mot exempelvis kortare somrar och kyla.

Linus, du har rätt i att en planta rent genetiskt inte klarar fler minusgrader bara för att den är större. Men härdighet eller köldtolerans handlar inte så mycket om mängden minusgrader som mängden lagrad energi. Att större växter därför är tåligare än mindre växter stämmer faktiskt i många lägen just för att de har större energimängd lagrad i större rotsystem, fler knoppar, större blad- och vedmassa. Ett väldigt talande exempel på detta är Gleditsia, Platan, Kinesträd, Pagodträd, Turkisk trädhassel och många andra värmekrävande stadsträd som ofta för en tynande tillvaro som mindre träd men som snabbt etablerar sig och frodas när de planteras som större exemplar.

Linus och alla ni andra, jag har ett litteraturtips: Lars Christersson är en forskare vid SLU i Ultuna som är expert på växters stressfysiologi och har tittat mycket på köldhärdighet. Hans uppsatser finns på SLU-biblioteken och går troligtvis att beställa genom era vanliga bibliotek. Vem som än är intresserade av växters härdighet skulle finna dessa mycket intressanta och givande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 14-05-2007, 22:06) *
Linus, du har rätt i att en planta rent genetiskt inte klarar fler minusgrader bara för att den är större. Men härdighet eller köldtolerans handlar inte så mycket om mängden minusgrader som mängden lagrad energi. Att större växter därför är tåligare än mindre växter stämmer faktiskt i många lägen just för att de har större energimängd lagrad i större rotsystem, fler knoppar, större blad- och vedmassa. Ett väldigt talande exempel på detta är Gleditsia, Platan, Kinesträd, Pagodträd, Turkisk trädhassel och många andra värmekrävande stadsträd som ofta för en tynande tillvaro som mindre träd men som snabbt etablerar sig och frodas när de planteras som större exemplar.

det är även längden av kylan ,, små växter klarar enstaka nätter med deras maxgräns men sen ger upp men större växter klara fler nätter med max gräns temperatur . men ändå klara dom sin lägsta gräns en eller ett par nätter .

för hade det inte varit så så hade inte mina dadel frö plantor klarat sig på friland hos mig vilket dom gjorde ,, dom fick känna på -5c ett par nätter säkert men då längden va kort så klarade dom sig men en dadelpalm på en m stam hade klarat sig bättre då den klara längden men än dör dom om det går under deras tolerans i kyla . lika dant fikonet när rotsystemet har vuxit sig stort så klara den vintern bättre men en ny planterad eller liten planta behöver skydd dom första åren .

sen plus finns det ju alltid avvikelser
jegi
Och kontentan är då alltså att ju större träd desto härdigare som jag sa från början, så det fanns ingen anledning till sarkasmer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 15-05-2007, 10:51) *
Och kontentan är då alltså att ju större träd desto härdigare som jag sa från början, så det fanns ingen anledning till sarkasmer.

nej inte desto härdigare ,, men klara sig desto bättre .
jegi
Det är semantik om man kallar det härdig eller tålig. Men jag vet ju hur gärna du vill ha sista ordet även när du har fel så det här kan du nog fortsätta att debattera in absurdum.
Nu hittade jag dock en bra funktion i kontrollpanelen där man kan ignorera medlemmar. Där hamnar du så skriv vad du vill, jag slipper se det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 15-05-2007, 15:32) *
Det är semantik om man kallar det härdig eller tålig. Men jag vet ju hur gärna du vill ha sista ordet även när du har fel så det här kan du nog fortsätta att debattera in absurdum.
Nu hittade jag dock en bra funktion i kontrollpanelen där man kan ignorera medlemmar. Där hamnar du så skriv vad du vill, jag slipper se det.

tack det samma wub.gif wub.gif

ps var hade jag fel ? smile.gif
Fenja
CITAT (jegi @ 15-05-2007, 15:32) *

Bra tips!! Tack!
Mvh
Fenja
mogge92
varför var det ett bra tips fenja? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 16:37) *
Bra tips!! Tack!
Mvh
Fenja

visst va det vännen
Fenja
CITAT (mogge92 @ 15-05-2007, 17:03) *
varför var det ett bra tips fenja? tongue.gif

Jag visste inte att det fanns en sådan funktion! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
fast jag själv är inte så barnslig att jag kommer använda den ,,, tvärtom jag skulle vilja veta om folk skriver saker om en
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon