har kört med vertikalsskärare på 10 år gammal gräsmatta,toppdressat och sedan sått över med nytt gräsfrö.hur ofta måstedet regna eller hur ofta måste jag vattna för att fröet skall gro och växa ???
HEj
Det beror lite på om gräset ligger i brännande sol, vandrande skugga eller hel skugga. Mitt gräs som ligger i helskugga så när som på en timme på morgonen vattnas var annan dag om det inte regnar. JAg har ca 10m2 och det får ca 20 min med vattenspridaren.
Ligger det i brännande sol måste det vattnas oftare.
Lycka till.
ciczi, tror kanske du missförstod min fråga lite. det gäller alltså hur mycket regn eller vattning som behövs för att nysått gräs skall etableras. väletablerade gräsmattor tycker jag inte skall vattnas överhuvudtaget om det inte handlar om golfbanor eller fortbollsplaner.
Det brukar rekommenderas att man vattnar groende gräsfrö varje dag om det inte regnar. Jag kan i alla fall intyga att det inte gror om man inte vattnar och bara hoppas på regn

Det grodde rätt bra i höstas när det var regnperiod med regn varje dag och därefter såpass svalt att jorden aldrig torkade upp, men nu när det är varma och soliga dagar gror det inte utan vattning.
tack noora !
jag följer ditt råd !
CITAT (per d @ 13-05-2007, 19:01)

ciczi, tror kanske du missförstod min fråga lite. det gäller alltså hur mycket regn eller vattning som behövs för att nysått gräs skall etableras. väletablerade gräsmattor tycker jag inte skall vattnas överhuvudtaget om det inte handlar om golfbanor eller fortbollsplaner.
hmm tror att vi missförstod varandra, mitt gräs är nysått och jag vattnar det som ovan....
mvh Ciczi
För att minska behovet av vattning så det alltid bättre att så på hösten. Pga mer regn och framför en lägre avdustning. Om vi för en varm och solig sommar som jag innerliggen önskar. Så blir du tvungen att vattna ofta mycket eftersom gräset rötter inte hunnit gå ner på djupet
carl,jo jag vet att det är böttre att så gräs efter sommaren än före sommaren, men av praktiska skäl var det inte möjligt. men hur lång tid efter sådd måste man se till att gräsmattan inte torkar ut ?
så har jag talat med en professionell trädgårdanläggare och han säger så här. de först 2 veckorna behöver man inte tänka på regn eller vattna.därefter skall det vattnas 1 timma 2 ggr i veckan under 2 månader om det inte kommer regn. kanske kan vara bra att veta för någon ? därefter klarar sig gräset på egen hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.