Full version: Rosenprakttry
Rataxes
Hej

Vi har planterat rosenprakttry för ett par somrar sedan och den börjar bli ganska spretig. Vi har letat och letat efter info om beskärning av men inte hittat någon info ? Är det någon som vet när / hur dessa skall beskäras ?

Tacksam för svar smile.gif
ingrid fuxwall
Vi brukar beskära den men hur ofta har jag glömt (han som sköter sådant har somnat) så jag hoppas någon annan har ett bra svar till dig.

ingrid
Biggan_
Vänta tills den har blommat! Min erfarenhet är att den tål att beskäras rätt bra.
lena:-)
Huj, min var så ful att jag skar ner allt i vintras. Den skjuter nya grenar nu hoppas att den blir skapligt fin, värre än förra sommaren blir den knappast!
Tesa
Det mesta mår bäst av att beskäras mitt i sommaren när växten är på topp. Jag tycker att man skall ta hänsyn till växtens karaktär när man beskär och inte skära för mycket på en gång utan ta det lite pö om pö..underhållsbeskära...
Ewa L
Det medföljde två stycken när jag köpte huset. En rosa- och rödblommande. Bägge enorma och risiga.

Jag har tagit av ett par av de grövsta grenarna nere vid marken varje senvinter. Ø upp till 8 cm!!

Nu efter 5 års lite långsiktiga beskärning är framförallt den röda kanonsnygg. Inget ris kvar öht. Väldigt lite gammal ved kvar. Den rosa har jag nog hoppat över något år, men den är på G.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon