Har fått en hängsälj i present. Jag undrar hur mycket växer den och hur ska man klippa den? Är det någon som vet om rådjuren gillar den??
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2007, 17:21
Den brukar växa ganska bra, den kan få grenar som är åtskiliga meter, tyvärr blir den inte så mycket högre än vad den är när man köper den, växten är ofta ympad på för låg höjd. Med tanke på att grenarna som blir flera meter och den korta stammen brukar grenarna ligga fint utsmetade på gräsmattan. Det sämsta man kan göra då är att klippa den jäms med gräsmattan då grenar sig grenarna där och fortsätter växa. Det man kan göra är att man på vårvintern klipper bort långa grenar högt upp i kronan en bit ifrån där sorten är fastsatt på stammen, då grenar den sig där istället.
Jag har hört att den skjuter rotskott som man ska ta bort stämmer det? Jag förstår inte riktigt vad du, Åsa, menar när du har skrivit Det sämsta man kan göra då är att klippa den jäms med gräsmattan då grenar sig grenarna där och fortsätter växa
Men då ska jag alltså på vårvintern ta bort långa skott som sitter i kronan.
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2007, 10:00
Alltså det sämsta man kan göra är att klippa trädet med sax/sekatör jäms med gräsmattan så att de inte ligger på gräsmattan, kvistarna växer ju i toppen så där du klipper blir det istället 2 skott som växer ut och lägger sig på gräsmattan. Och vårvinter är ofta då man beskär Salix men det funkar faktiskt att klippa in en del grenar uppe i kronan även på sommaren ifall man har svårt att klippa gräsmattan p.g.a att grenar ligger på marken, Salix-släktet brukar inte vara speciellt känsligt för beskärning.
Och ja rotskott måste man ta bort ifall det dyker upp såna, sorten är oftast ympad på vanlig sälg, så rotskotten är då vanlig sälg, låter man dessa vara kvar kan den vanliga sälgen ta över och ympen dör bort.
Okej då vet jag. Då är det bara att ta bort "alla" långa grenar upp i kronan om man "stör" sig på dom. Tack så mycket Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.