ZaraP
Jag står liksom i valet eller kvalet känns det som... unsure.gif
I varje fönster trängs massor med stoora plantor av diverse slag
och så har jag inte sått dom som tar störst med plats..pumpor,
vintersquash med mera och börjar fundera... bor i zon tre. Törs jag
så dom direkt ute? Hinner det bli något då?? Någon annan som
provat? Snälla, säg att det går!!! yes.gif Men förlorar jag flera
veckor på det så sår jag självklart inne nu!! Jag får väl såga
upp ett fönster nånstans.. wink.gif
ingrid fuxwall
De år jag försökt direktså har det inte blivit något, men om det beror på otur/dåligt handlag eller något annat ovidkommande vet jag inte.

För mig fungerar det bra att så och sätta plantorna för att gro i ett plastväxthus ute.

ingrid
Karin i Örebro
Hej!

Läste så sent som igår i Lena Israelssons "Köksträdgården" att man kan direktså ute med en avklippt plastflaska som ett miniväxthus över, tills det inte är risk för frost längre. Har själv tänkt prova det på ett par fröer, mest för att jämföra med de förkultiverade. Lycka till!

Karin
olgak
Jag direktsådde squash förra året (Stockholm zon II-III). Det gick bra trots att läget inte ens var särskilt bra (skuggigt av och till). Jag är ingen stor köksväxtodlare, och ett krav var att det skulle vara enkelt. Jag tyckte ärligt talat inte heller att det var någon skillnad på de uppdrivna plantor jag fått i present, och de jag direktsådde själv. Ha is i magen tycker jag och så ute smile.gif.
Åsa, mälardalen zon 2
Jo de brukar gå bra att direktså i zon 2-3 ifall man väntar tills marken är varm + har man sniglar kan man behöva lägga ut snigelgift ibland biter de av de små fröplantorna när de tittar upp. Ofta stannar de utplanterade plantorna i tillväxt 1-2v så direktsådda plantor brukar bli klara ungefär samtidigt som förkultiverade i lägre växtzoner.
ZaraP
Tack för alla svar! Intressant..
Tror jag sätter en favorit inne och så sår jag övriga ute med
antingen petflaska eller två-tre lager fiberduk över.. har pallkrage
så jorden borde väl vara skapligt varm?
Ja jag får testa... orkar nog inte så mycket mer inomhus
nu! sweatingbullets.gif flirting.gif
Preussen
CITAT (Karin i Örebro @ 14-05-2007, 08:02) *
Hej!

Läste så sent som igår i Lena Israelssons "Köksträdgården" att man kan direktså ute med en avklippt plastflaska som ett miniväxthus över, tills det inte är risk för frost längre. Har själv tänkt prova det på ett par fröer, mest för att jämföra med de förkultiverade. Lycka till!

Karin

har provat på denna metod i zon 1 på pumpor och den fungerar ypperligt. se bara upp när du lyfter upp flaskan så att du inte skadar plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon