blåbäret
13-05-2007, 19:23
Fick löss på orkideerna, vita små grejer syns på bladen (sköldlöss???). efter några veckor slängde jag dem (efter att ha övertalat sambon) Nu har de invarderat en stor grön växt som jag inte vet vad heter. Hur pass smittas det? de stod inte nära varandra, vad behöver jag göra med de andra blommorna i rummet? Finns det något hopp för min Gröna växt??? //Jenny
Provado pinnarna och en ordentlig dusch brukar hjälpa. Sköldlöss är det inte, den är brun men det kan vara ullöss.
MVH/clivia
blåbäret
14-05-2007, 14:41
Så nu har jag köpt provado pinnar, planterade om den stora gröna växten, satte den i helt ny jord för att det skulle finnas med så lite "kryp" som möjligt, så det är ju möjligt att den dör av det istället... Jag är även orolig för min kära rosenpelargon som är i väldig risk för att ha blivit smittad, Eller de gillar inte alla blommmor?? //Jenny
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2007, 14:47
Ofta är det ju också så att många av ohyrorna vi har inomhus inte alls trivs lika bra utomhus där det är tuffare klimatmässigt och det finns predatorer så man kan faktisk bli av med en hel del ohyra genom att ställa ut växterna utomhus när risken för frost är över och det börjat bli hyfsat varmt om natten, gärna på något ställe som inte är alltför soligt + där lite vind och regn kan komma åt växterna. (De flesta krukväxter brukar trivas ute om sommaren, saintpaulia vill dock gärna ha det något varmare och mer skyddat)
När man har ställt ut växterna utomhus kan man sanera fönsterbrädorna och fönstren där det kan finnas risk att ohyra kan finnas.
De gillar väldigt många växter, Jenny, det är bra att titta på din rosenpelargon lite oftare nu och om du ser "några vita besökare" tveka inte att behandla också den med Provado.
MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.