Full version: Blodbok
Airamya
Min stora blodbok har fått en bäbis. Den ser ut att ha sprungit ur roten, ca 1-2 meter från själva trädet.
Kan jag på något vis flytta barnet utan att skada varken mamman eller ungen? Ifall det inte går, bör jag låta barnet vara kvar eller ska jag ta bort det? Ja, jisses, vilka konstiga bekymmer man kan få...

Har för övrigt några kastanjebäbbar oxå ifall någon vill ha.

[attachment=2511:th_3_14_1.gif]
Cam & co
CITAT (Airamya @ 13-05-2007, 20:26) *
Min stora blodbok har fått en bäbis...

Har för övrigt några kastanjebäbbar oxå ifall någon vill ha.

[attachment=2511:th_3_14_1.gif]

Vi har fått ett gäng bebbar på våran också flirting.gif ... men kastanj är nog ett av få träd vi faktiskt INTE har i vårt trädgård - så en sån bebbe adopterar vi gärna tummenupp.gif
Airamya
En bebbe beställd för vidareforsling till Skene, noterat smile.gif
Cam & co
CITAT (Airamya @ 14-05-2007, 08:24) *
En bebbe beställd för vidareforsling till Skene, noterat smile.gif

Strålande! tummenupp.gif Jag har lite tight om tid den här veckan ... men kanske kan jag försöka mig på att smita bort till dig för adoption och kaffe? flirting.gif Är det kanske något annat härifrån du vill ha också? Håller på att rycka upp en massa "sly" och rensa ordentligt i kanten mot kompostenjust nu .... och har småplantor av något som kan vara hägg om det låter intressant också?
Airamya
Mja, mja, mja... Jag har fullt upp med det jag har i trädgården just nu, men tack ändå smile.gif
Adoption och kaffe låter som en trevlig idé. Idag har jag häcken full men slå en signal innan du kommer bara, jag är nog hemma hela veckan vad jag vet.

pusillus
Förlåt om jag beblandar mig i era bytesaffärer men om jag kan tigga till mig en blodboksbebis ifall det blir någon över så har jag nyfunnen blodhassel bebis att erbjuda.
Fenja
En kastanjebäbbe vore kul!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Cilla
Kul när det uppstår byten som dessa!
Jag tror dock inte att det är rotskott av bok som ni fått under eller i närheten av boken. Det är vanligt att det under bokarna uppstår en liten skog av frösådda bokar. Dock brukar de inte leva så länge i det lilla ljus och i de mängder av löv som finns där, så det är bara en välgärning att ta upp och ge dem en chans på ett annat ställe!
Airamya
Kul Fenja! Bokar en i ditt namn, tar med den när jag kommer till dig smile.gif

Det ser onekligen ut som att blodbok-skottet sitter i en rot, Cilla... Jag ska ta kort på det. Återkommer.

Pusillus - om jag kan ta bort bäbisen utan att skada moderträdet så byter jag gärna mot blodhassel-ungen!
Airamya
Jo, nog kommer skottet ur en rot allt... Går det att rädda den?

[attachment=2604:Bild_241.jpg]
Cam & co
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 08:47) *
Kul Fenja! Bokar en i ditt namn, tar med den när jag kommer till dig smile.gif

Det ser onekligen ut som att blodbok-skottet sitter i en rot, Cilla... Jag ska ta kort på det. Återkommer.

Pusillus - om jag kan ta bort bäbisen utan att skada moderträdet så byter jag gärna mot blodhassel-ungen!

Men så bra - då kan du ta med ett gäng Krolliljor till Fenja också kanske Maria? happy.gif
Airamya
Javisst! Krolliljor och kastanj till Fenja. Blir bra smile.gif
Sist jag var till henne (för 2 år sedan) så hade jag två helt full-lastade bilar med mig hem, varav den ena bilen var en bygg-bil med mycket plats.... Helt fullknökad med växter! Så kan jag återgälda det, minsta lilla, så är jag glad smile.gif
[attachment=2605:th_7_2_201v.gif]
Cam & co
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 09:22) *
Javisst! Krolliljor och kastanj till Fenja. Blir bra smile.gif
Sist jag var till henne (för 2 år sedan) så hade jag två helt full-lastade bilar med mig hem, varav den ena bilen var en bygg-bil med mycket plats.... Helt fullknökad med växter! Så kan jag återgälda det, minsta lilla, så är jag glad smile.gif
[attachment=2605:th_7_2_201v.gif]

Men du - jag kanske kan följa med t om? Jag skulle ha ringt Fenja nämligen, men det har liksom bara försvunnit ur skallen på mig (liksom numret) .......
Airamya
Vi får kika på det, Camilla. Det är inte omöjligt att du kan följa med smile.gif Jag vet inte ännu vilken dag jag åker dit, men jag hör av mig smile.gif
Cam & co
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 09:35) *
Vi får kika på det, Camilla. Det är inte omöjligt att du kan följa med smile.gif Jag vet inte ännu vilken dag jag åker dit, men jag hör av mig smile.gif

Strålande.

För den som vill se så harjag lagt upp bilder på min mastodontträdgård, verkligen TRÄDgård i den här tråden http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=606478 ....
Cilla
Ja det har du rätt i Airamya, den kommer från en rot. Blir nog svår att flytta, även om du tar av den grövre roten och låter den hänga med. Finrötterna kommer troligtvis att vara långt ifrån, och dessutom skadar man moderträdet genom att kapa en sådan rot.

Men vem vet, kanske kan den växa upp och bli stor och stark på stället!

Cam - vilken vacker miljö! Som en gyllene lund, en sal eller fint skött park. Äldre trädmiljöer som din ger ett sådant härligt lugn!
Airamya
Buhu, det verkar som jag inte kan flytta den, då. Eftersom den växer bara drygt en meter från Mamma Bloody Bok så är det nog tveksamt att den kan växa sig stor, det är väldigt skuggigt där (stora blodboken lever i symbios med stora hästkastanjen).
Nåja, jag låter den vara så får vi se.
Tack för all hjälp!
Cam & co
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 11:18) *
Cam - vilken vacker miljö! Som en gyllene lund, en sal eller fint skött park. Äldre trädmiljöer som din ger ett sådant härligt lugn!

Tack, ja här är UNDERBART när det grönskar .... trädgården anlades av en trädgrådsmästare på 60-talet men en del av träden har stått här betydligt längre än så - granarna vid garageinfarten t ex är 150 år gamla ungefär .... Vårt hus byggdes i början av 60-talet men här har tidigare stått en herrgård som är omskriven i papper redan på 1600-talet .... (vi har också en källarvalv från den tiden kvar under huset). Nu ligger också mer bilder uppe i ett av mina album här ....
Cilla
Men du, har du inte frösådder lite varstans under och i randen av trädets krona?
Kanske inte blodbok så lätt förökar sig med frö, men andra bokar gör det definitivt. Bok för mig i zon 2-3 är fortfarande lite exotiskt och en art som jag vet precis var de fåtal individer står i min närhet. Samtliga här som är äldre är planterade en gång i tiden, men de sprider sig faktiskt rätt duktigt.

Härligt träd förresten, på alla sätt och vis! Har ni uppmärksammat att de mycket unga växer som om de knixar med höfterna? Deras tunna stammar är inte raka, utan växer ofta lite till vänster, och så lite till höger och så lite vänster igen i små knyckar. Som om de vickade.
Cilla
Otroligt skön miljö Cam, har tittat på bilderna igen. Ser proffsigt ut dessutom utan att vara så strikt. Härligt med så många arters träd, då händer det något hel tiden i trädgården!

...och dessutom finns ju plats för den unga generationens träd och planteringar också... ;-)
Stella-Polaris
Om den är så liten så klipp av rötterna 5 cm från plantan. Försök att låta jorden sitta kvar runt plantan.Kan oxå låta en längre bit sitta kvar på ytter sidan. Täck över roten så den inte kommer i kontakt med sporer. Plantan kan du förvara i en påse med fuktad torv och kallt. Plantera som vanligt. Kan vara ide att ta bort 1-2 blad med det är inget tvång.

Själv hadde jag bara satt spaden i jorden och plockat upp ett 15x15 cm stort block med plantan i mitten. Sedan hadde jag planterat blocket.
Airamya
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 12:24) *
Men du, har du inte frösådder lite varstans under och i randen av trädets krona?

Nix, inga frösådda alls. Kastanjer däremot... de gror villigt. Men jag kommer precis från Cam & co nu, har varit där o druckit kaffe, under hennes blodbok kommer det några frösådda men inte under min. Olika sorter?
pusillus
Men hur gammal är din bok då Air? sätter den ollon? Det är ju liksom förutsättningen biggrin.gif
Cam & co
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 12:24) *
Kanske inte blodbok så lätt förökar sig med frö, men andra bokar gör det definitivt. Bok för mig i zon 2-3 är fortfarande lite exotiskt och en art som jag vet precis var de fåtal individer står i min närhet. Samtliga här som är äldre är planterade en gång i tiden, men de sprider sig faktiskt rätt duktigt.

Härligt träd förresten, på alla sätt och vis! Har ni uppmärksammat att de mycket unga växer som om de knixar med höfterna? Deras tunna stammar är inte raka, utan växer ofta lite till vänster, och så lite till höger och så lite vänster igen i små knyckar. Som om de vickade.

Faktum är att vi här hos oss har enorma mängder frösådder av träden ... speciellt Lönn såklart thumbdown.gif men även ett flertal Blodbokar finns i miniformat. Airamya var här & fikade tidigare idag & fick då med sig en flirting.gif också ....
Airamya
Har ingen aning om hur gammal den är, men eftersom den är väldans stor och pampig så har den nog en massa år på nacken. Och ja, ollon blir det en hel bunt, det ligger fullt med frökapslar på marken men... nu var det en sak som slog mig... Cam&co har mycket mylligare jord under sin bok... jag har hårdare lera... Jag tror jag vet varför jag inte har några bebbar från frö smile.gif
Fenja
CITAT (Cam & co @ 15-05-2007, 09:28) *
Men du - jag kanske kan följa med t om? Jag skulle ha ringt Fenja nämligen, men det har liksom bara försvunnit ur skallen på mig (liksom numret) .......

OJ vad roligt att det finns kvar! Jag trodde att alla gått åt när du inte hörde av dig! Jag pmar dig så får vi bestämma vad du vill ha av mig.
Mvh
Fenja
Cam & co
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 12:47) *
Otroligt skön miljö Cam, har tittat på bilderna igen. Ser proffsigt ut dessutom utan att vara så strikt. Härligt med så många arters träd, då händer det något hel tiden i trädgården!

...och dessutom finns ju plats för den unga generationens träd och planteringar också... ;-)

Ja du är varmt välkommen hit & botanisera cool.gif Ännu finns ett relativt stort antal träd och buskar som vi inte ens vet vad de heter också ... men om du kikar på min hemsida så finns där ett relativt stort antal av det vi hittills kunnat sätta namn på.

Ja jag älskar verkligen vår enorma trädgård, trots att vi har otroligt mycket att göra också ... speciellt med att gallra alla frösådder som fått växa till sig ordentligt (främst Lönn) under de år som inget gjort mer än klippt gräset.

CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 15:02) *
OJ vad roligt att det finns kvar! Jag trodde att alla gått åt när du inte hörde av dig! Jag pmar dig så får vi bestämma vad du vill ha av mig.
Mvh
Fenja

Jajamensan, det finns kvar så det räcker & blir över till många fler *s* men det liksom bara föll bort ur skallen på mig - så du får hur många du vill!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon