hogsatra
13-05-2007, 19:30
Jag har fått ohyra på alla mina st.paula små otäcka vita kryp. Måste jag kasta alla eller går dom att rädda.
Så här skriver Växtdoktorn om:
Mjöllöss / Vita flygare
Skadebild
Mjöllössen suger växtsaft från bladen. Djurens sockerhaltiga exkrementer, s k honungsdagg, är dock det största problemet för växten. I honungsdaggen trivs sotdaggssvampar, som visserligen är ofarliga men som ger växten en mörk beläggning. När man rör vid en angripen växt flyger mjöllössen upp för att sedan söka sig tillbaks till bladens undersidor så fort som möjligt.
Biologi
En fullbildad mjöllus är vit, knappt 2 mm lång och har två par vingar. Den har ett mjöligt utseende eftersom såväl kropp som vingar är täckta av vaxpuder. Mjöllöss sitter främst på bladens undersidor. Där finns också ägg och larver. Larverna är platta, ovala och halvgenom-skinliga. Mjöllöss genomgår fyra larvstadier. Det sista är knappt 1 mm långt och är i det närmaste ett puppstadium. Vuxna mjöllöss blir 1-2 månader gamla. Under den tiden kan de lägga 5 ägg om dagen.
Bekämpning
Granska nyförvärvade växter så att de inte bär med sig mjöllöss och sprider dem till andra växter. Kläm ihjäl alla insekter och larver du ser. Det är ett effektivt sätt att bli av med mjöllöss om du är riktigt noggrann.
Det går att bekämpa mjöllöss biologiskt med parasitstekeln Encarsia formosa, eventuellt i kombination med rovstinkflyet Macrolophus caliginosus och/eller svampen Verticillium lecanii.
Flera växtvårdsmedel har effekt mot mjöllöss, t ex Aldecid, Florina, såplösning (5%), insektssåpor av olika slag och pyretrumpreparat. Det är viktigt att bladens hela undersidor kommer i kontakt med växtvårdsmedlet. Upprepa behandlingen 4-5 gånger med en veckas mellanrum.
Undrar om det inte kan vara dessa du råkat ut för? Isolera alla drabbade blommor i ett eget rum och behandla dem. Jag har fått Vita Flygare, men fick behandla ofta.
Mvh
Fenja
hogsatra
13-05-2007, 21:19
Tack då ska jag försöka rädda mina blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2007, 09:36
Fast mjöllöss/vita flygare är ju inte något man brukar se på saintpaulia så det kan ju vara något annat.
Den enklaste bekämpningen oavsett insekt är provadokapslar som sticks ner i jorden då blir växten giftig för insekten i ca 6v så det brukar inte vara några skadeinsekter som överlever. (spinnkvalster dör dock inte av medlet de är inga insekter de är spindeldjur)
kickibj
14-05-2007, 11:26

för tipset om provadokapslar. Var finns de att köpa? Har aldrig hört om dessa förut men det låter ju underbart för ohyra drabbas man ju av då och då.
Provadotabletter finns i större varuhus och blomsterhandlar!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2007, 11:39
Här hittar man även provadokapslarna bland blommorna på ICA.
kickibj
14-05-2007, 14:55
hogsatra
14-05-2007, 20:13
Nu har jag planterat om alla blommorna jag till och med sköljde bort all jord och tvättade hela plantorna med såplösning och tog bort massor med blad. Men vad gör jag om det är spinnkvalster jag har fått på mina blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2007, 09:44
Det finns en spray som heter Provado Plus (viktigt med plusset), detta är det enda medlet som har ett medel tillsatt som även tar död på spindeldjur = spinnkvalster. Medlet är godkänt för prydnadsväxter inomhus.
CITAT (hogsatra @ 14-05-2007, 21:13)

Nu har jag planterat om alla blommorna jag till och med sköljde bort all jord och tvättade hela plantorna med såplösning och tog bort massor med blad. Men vad gör jag om det är spinnkvalster jag har fått på mina blommor.
Hogsatra, spinnkvalster är inte vit.
MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.