Gossen Ruda
Idag bestod middagen av korv och potatismos. Pulvermos. Urtrist mm men jag orkade inte fixa till något annat. När jag plockade fram mospulvret blev jag något fundersam. Det är ju förpackat i täta foliepåsar men det är alldeles för mycket i en sån för mig, så jag tar så mycket jag behöver och sparar resten, noga tillslutet. Fast den här påsen var inte tillsluten och det var säkert ett par månader sen jag använde det sist. Så för säkerhets skull silade jag pulvret genom thesilen. Aha, nu fattade jag äntligen varifrån alla brödbaggar kommit ifrån som jag hittat i huset sista tiden. Det blev en ny påse, utan skalbaggsodling. biggrin.gif
Airamya
[attachment=2512:36_1_12.gif] Sparade du en till din samling?
[attachment=2513:OLA.gif]
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 20:34) *
Idag bestod middagen av korv och potatismos. Pulvermos. Urtrist mm men jag orkade inte fixa till något annat. När jag plockade fram mospulvret blev jag något fundersam. Det är ju förpackat i täta foliepåsar men det är alldeles för mycket i en sån för mig, så jag tar så mycket jag behöver och sparar resten, noga tillslutet. Fast den här påsen var inte tillsluten och det var säkert ett par månader sen jag använde det sist. Så för säkerhets skull silade jag pulvret genom thesilen. Aha, nu fattade jag äntligen varifrån alla brödbaggar kommit ifrån som jag hittat i huset sista tiden. Det blev en ny påse, utan skalbaggsodling. biggrin.gif

a0a.gif Fast det som skiljer den småkrypsintresserade från andra är just att du studerar dem och artbestämmer dem innan du kastar ut dom. Skafferi-entomologi är spännande annars. Jag har en liten bagge i samlingen som jag till min stora glädje hittade i importerad frukt.
Magdis
Lite extra proteiner är väl alltid bra? biggrin.gif
Gossen Ruda
Brödbaggarna är små, mycket små och ger inte så mycket protein. tongue.gif Jag samlar inte skalbaggar, annars hade det varit ett tillskott, många tillskott fö. laugh.gif

För flera år sen hade jag fått in mjölbaggar i köket och det var ett elände att bli av med. Det tog flera år med upprepad noggrann städning och alla matvaror i kylskåpet.

Annars har jag silverfiskar i köket och på toaletten och husspindlar lite varstans men dom är oförargliga.
Gossen Ruda
Det kom fram mer brödbaggar så jag fick gå på förnyad jakt. På bl.a. översta hyllan hittade jag fler baggeodlingar så ut åkte nyponsoppan, ströbrödet, grötriset, minutriset och ett fjärdedels paket makaroner. Det senare gick inte att tömma ur, i botten låg en oformlig massa invävt i silkesspinn. Inser nu att man skall inte ha torkade matvaror jag sällan använder längst upp i köksskåpen, det är stor risk att det bara blir stående. Makaronerna härstammade från min mammas tid och hon dog 86. Dessutom passade jag på att dynga iväg torkade trattkantareller från 93. Dom fanns visserligen i täta glasburkar men luktade knappast svamp längre. Ströbrödet fanns dessutom i en tät plastask så jag fattar inte hur baggarna kommit dit. Nån som vill komma hem på middag hos mig? rolleyes.gif
Airamya
[attachment=2635:th_thsmi...tingchoc.gif]
Gossen Ruda
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 19:55) *
[attachment=2635:th_thsmi...tingchoc.gif]

Hur många olika treg:n finns det? (Galna Gula Gubbar) laugh.gif rotfl.gif a0a.gif
Airamya
Ett oändligt antal tror jag...
[attachment=2647:th_111.gif]

[attachment=2648:smileys.jpg]
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2007, 16:21) *
Det kom fram mer brödbaggar så jag fick gå på förnyad jakt. På bl.a. översta hyllan hittade jag fler baggeodlingar så ut åkte nyponsoppan, ströbrödet, grötriset, minutriset och ett fjärdedels paket makaroner. Det senare gick inte att tömma ur, i botten låg en oformlig massa invävt i silkesspinn. Inser nu att man skall inte ha torkade matvaror jag sällan använder längst upp i köksskåpen, det är stor risk att det bara blir stående. Makaronerna härstammade från min mammas tid och hon dog 86. Dessutom passade jag på att dynga iväg torkade trattkantareller från 93. Dom fanns visserligen i täta glasburkar men luktade knappast svamp längre. Ströbrödet fanns dessutom i en tät plastask så jag fattar inte hur baggarna kommit dit. Nån som vill komma hem på middag hos mig? rolleyes.gif

Om trattkantarellerna var från 1993 så var de nog fortfarande helt OK, de bör klara sig minst 50 år! Annars kan det ju vara bra att förvara öppnade förpackningar i plastburkar, som man kan försluta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon