Kadorran
17-11-2002, 06:56
Har krukor med ampelsmultron som stått i trädgården,tog in dom i ett ouppvärmt växthus i höst.Åt smultron i början av oktober,nu står plantorna i källaren på väg att vissna.Kan jag övervintra plantorna?Är dom fleråriga?Har ett svalare utrymme som är mörkt,där bor mina Pelargonior på vintern.
Åsa, mälardalen zon 2
20-11-2002, 13:55
Själv hade jag nog lämnat åtminstone några krukor ampelsmultron i växthuset ifall det fanns jordbäddar där man kunde gräva ner krukorna i, och sedan på med löv och granris + skotta in snö över dem. Ofta är växter tåligare än vad man tror och bor man i ett område med snö så är det extra bra, snö är väldigt bra isolering. Och enligt din profil bor du ju i Umeå så du behöver inte kämpa för att få ihop tillräckligt mycket snö för att skotta in i växthuset som man brukar behöva göra här i zon 2.
Smultron brukar vara fleråriga har du något utrymme som är nära noll så borde det gå att övervintra dem där. Vattna sparsamt om du inte förvarar dem utomhus, står plantorna ganska kallt och man vattnar som vanligt så är det lätt att plantorna ruttnar. Det är bättre att hålla plantorna åt det lite torrare hållet.