cinapuff
Hej!
Det närmsta jag kommit bönor förr är min lyckade sockerärtsodlig förra sommaren, så i år tänkte jag prova på bönor (inspirerad av Jamie Olivers program ikväll), men när jag kollar igenom alla sorter så kunde det lika gärna varit på grekiska. Vad skiljer de olika typerna och sorterna åt? Vad jag vill åt är nåt haricot verts-liknande som går att woka, koka eller smörsteka till maten. Gärna sorter som växer på höjden och har olika fina färger på baljorna.

Vad tror ni förresten om Jamies tips ikväll att låta bönorna klättra på tex majs och solros? För jag planerar både ett litet majsfält (1kvm med 9 plantor) och ett gäng solrosor i sommar...

Tacksam för alla svar och synpunkter!
Mvh
Cinapuff
rosita
Personligen tycker jag att brytbönor är bäst yahoo.gif De blir lagom höga och ger rik skörd. Men att låta dem klättra på solrosorna confused.gif det skulle inte jag vilja, det blir väl bara ett virrvarr -fear-.gif
KURT
Det går att läsa mer om olika baljväxter här på Odla. De högväxande sorterna är ju effektivare på att utnyttja utrymmet. Även olika typer av vaxbönor går bra att woka.
Åsa, mälardalen zon 2
Om de ska växa på höjden är det störbönor, störvaxbönor, störpurpurböna, störblomsterböna(det är ibland denna Jamie Oliver använder i sina matlagningsprogram, han brukar t.o.m säga att det är runner bean och sedan översätter någon idiot det till ex. skärböna i den svenska texten) etc. som gäller och du måste inte välja man kan ha många olika sorter tillsammans och fröerna håller i flera år så man kan så lite ur varje påse varje år.

Jätteviktigt när det gäller bönor är dock att det måste vara minst +15C i marken när man sår annars kan de ruttna.

noora
Ur kulinarisk synvinkel tycker jag att det är bra att välja sorter som är trådfria. Denna "tråd" går i skarven där bönan öppnar sig när den har mognat, och kan vara väldigt seg. Det är mycket trevligare att äta bönor utan tråd. Det brukar stå på sorterna om dom är trådfria.
Tesa
Jag tänkte satsa på Borlottibönor som ska fungera som alla varianterna beroende på när man skördar dom...alltiettböna.. 000.gif
carusogugge
En trädgårdsmästare berättade för mig om en tumregel: Så aldrig bönor före Blendadagen, 27 maj, innan dess är jorden inte tillräckligt varm och fröna ruttnar. Det här gäller Stockholmstrakten.
shaman958
CITAT (noora @ 14-05-2007, 11:03) *
Ur kulinarisk synvinkel tycker jag att det är bra att välja sorter som är trådfria. Denna "tråd" går i skarven där bönan öppnar sig när den har mognat, och kan vara väldigt seg. Det är mycket trevligare att äta bönor utan tråd. Det brukar stå på sorterna om dom är trådfria.

vaddå kulinarisk synvinkel? man pillar bort trådarna innan man anvender bønan...det hør till ritualet med bøner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon