Full version: Lönnmord av träd
Stella-Polaris
Då intresset verkar stort, av denna nattliga trädgårdskonst, lät jag öppna en tråd i ämnet

Här kan ni komma med era mörkaste önskningar, tips och erfarenheter.

Själv har jag en kvalificierad kunskap i trädlönnmord.
Väl mött i natten ninja.gif
Fenja
Åh, jag vill genast beställa två eventuellt tre mord av sprängtickeinvasion! biggrin.gif *gnuggar händerna* Pma eller maila mig gärna för slutförande av detta!! biggrin.gifbiggrin.gif:D
Mvh
Fenja
Kat
Jag uppskattar inte riktigt tilltagen, måste jag säga...
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 13-05-2007, 22:40) *
Åh, jag vill genast beställa två eventuellt tre mord av sprängtickeinvasion! biggrin.gif *gnuggar händerna* Pma eller maila mig gärna för slutförande av detta!! biggrin.gifbiggrin.gif:D
Mvh
Fenja

Är ditt val av metod beroende på att sprängtickan är en av de stora traditionella läkemedels växterna i Ryssland? Dådet lär ge en massa aktiv substans... ninja.gif Är lite misstänksam mot ditt motiv ninja.gif
Fenja
DET gör ju inte saken ointressantare förstås wink.gif. Men mitt huvudsakliga motiv är att det verkar naturligare än att hitta kopparspik eller en "osynlig ringbarkning" när min kära granne kapar ner träden till ved... För ved kommer de att bli, han är "vedoman", tjyvfäller i skogen tidiga mornar när han tror att vi sover biggrin.gifbiggrin.gif
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 13-05-2007, 23:27) *
DET gör ju inte saken ointressantare förstås wink.gif. Men mitt huvudsakliga motiv är att det verkar naturligare än att hitta kopparspik eller en "osynlig ringbarkning" när min kära granne kapar ner träden till ved... För ved kommer de att bli, han är "vedoman", tjyvfäller i skogen tidiga mornar när han tror att vi sover biggrin.gifbiggrin.gif
Mvh
Fenja

Vedomaner är bra. Då försvinner trädet snabbt från platsen..

Dock vill jag inte riktigt rekomendera Sprängticksinvasion om det gäller tre individer som står jämte varandra. Det är allt för osannolikt att samtliga skulle råka ut för en sådan allvarlig infektion av sprängticka.

"Plötslig Vindby" är då bättre i detta fall. Denna teknik kräver en del klättrande, wire samt en fullastad grusbil. Dock är metoden begränsad till platser där Grusbilen har bra fäste och en fri linje till offret. Tänk dock på att skydda nävern där wire fästet är. 2/3 upp på stammen skall fästet sitta. ninja.gif

Metoden lämpar sig även för de som vill ha väck ett träd med rotsystem och allt.
Stella-Polaris
Föresten så är den ju självklart att en Lönn-mördare dödar träd i smyg ninja.gif
Gillan
Jag måste säga att jag inte upskattar en tråd som handlar om hur man tar död på träd i lönndom rtfm.gif .

Sen kan det ju hända att jag har missat nån form av ironi här och i så fall ber jag om ursäkt.
Lillja
Jag vet inte de, jag har ett Pilträd som jag avskyr, jag har
tjatat på vaktmästarn, jag fattar inte hur de kan sätta ett
sånt träd i ett bostadsområde, de är stort o fult, när det
blåser så har du kvistar överallt, jag förstår ju att det är
ironi. men jag skulle ju inte gråta om den helt plötsligt
bara dog.
Fenja
Märkligt... när någon vill jämna Mecka med marken så reagerar nästan ingen... men när det gäller att döda träd så står moralen hög... blink.gif
Jag gillar i alla fall sprängtickevarianten... man kanske kan utöva det långsiktigt... ett träd per år eller så. Tillvägagångssättet och smittningsmetoden är måhända bara tillgänglig för de initierade trädlönnmördarna eller?
Mvh
Fenja
Gillan
Vet du vad Fenja! Jag reagerar mot båda..................och en del andra också tummenupp.gif
Fenja
Det är Gillan! wink.gif Vi skämtar bara lite, jag ska inte döda grannens träd, det är en gammal farbror som bor där och det är hans stoltheter. MEN jag tycker faktiskt att det är intressant att sätta sig in olika tillvägagångssätt, en vacker dag kanske man behöver kunskapen... vem vet? biggrin.gif
Mvh
Fenja
Gillan
tongue.gif , okej! Då kanske vi är liiite överens ändå då? giggle.gif

Fast jag äääär fortfarande lite osäker confused.gif
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 14-05-2007, 12:32) *
Märkligt... när någon vill jämna Mecka med marken så reagerar nästan ingen... men när det gäller att döda träd så står moralen hög... blink.gif
Jag gillar i alla fall sprängtickevarianten... man kanske kan utöva det långsiktigt... ett träd per år eller så. Tillvägagångssättet och smittningsmetoden är måhända bara tillgänglig för de initierade trädlönnmördarna eller?
Mvh
Fenja

Du behöver:

Ett träd med levande sprängticka. Helst så tidigt stadium som möjligt.
Yxa
kniv.
Svart burka

Hugg av sprängticka ända in till veden. Skär ut bitar av det infekterade floemet och förvara fuktigt,mörkt och kylt. När natten faller tar du på dig burkan och smyger du fram till offret. Sätt kniven mot stammen och tryck till så spetsen går en bit in i veden. Tryck in en liten bit infekterat floem och upprepa med 5 cm avstånd runt stammen. Så snart sprängtickan börjar växa försvinner märkerna och kan ej ses när det bryter ut på riktigt.. "Naturlig avgång" ninja.gif

Liknande teknik finns för Alm och kallas "liten kvist stjälper stort träd" Här ympar man bara på en liten kvist som är smittad av Almsjuka... ninja.gif
Gossen Ruda
Skulle man inte kunna tänka sig sk biologisk bekämpning? Almsjukesmittade almsplintborrar fördiga att sätta ut.

Annars så har jag testat med att samla in honungsskivling och låta dom spora av sig. Sen har jag borrat hål i rötterna på stora granar och hällt i en vattenlösning av sporerna. Tveksamt om det lyckats, dels så tar det lång tid för sporerna att växa till sig, dels så är honungskivlingen ändå på jakt efter byten i mina skogar.
Stella-Polaris
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2007, 18:45) *
Skulle man inte kunna tänka sig sk biologisk bekämpning? Almsjukesmittade almsplintborrar fördiga att sätta ut.

Annars så har jag testat med att samla in honungsskivling och låta dom spora av sig. Sen har jag borrat hål i rötterna på stora granar och hällt i en vattenlösning av sporerna. Tveksamt om det lyckats, dels så tar det lång tid för sporerna att växa till sig, dels så är honungskivlingen ändå på jakt efter byten i mina skogar.

Almsplintborrarna är svåra att samla in och du vet inte om de bär på sporerna. Dessutom är de lite knepiga att få i brunst vid rätt tidpunkt.

Den tekniken på gran har jag alldrig hört talas om. "välputsad fot" är däremot en känd metod om än något osäker och långsam. Putsa av barken och banka lite på ovansidan, av de synliga rötterna, med en sytv stålborste. Sporer kan då få fäste där. Är individen skröplig kan kanske honungsskivlings sprorer funka..... Testa och återkom med dina erfarenheter

Tänk dock på att om inte din skog så kan ägaren hyra in en från min syster organisation.... ninja.gif Tekniken: "den flygande svamphatten" lär vara aktuell i det fallet ninja.gif
Fenja
CITAT (Stella-Polaris @ 14-05-2007, 18:35) *
Du behöver:

Ett träd med levande sprängticka. Helst så tidigt stadium som möjligt.
Yxa
kniv.
Svart burka

Hugg av sprängticka ända in till veden. Skär ut bitar av det infekterade floemet och förvara fuktigt,mörkt och kylt. När natten faller tar du på dig burkan och smyger du fram till offret. Sätt kniven mot stammen och tryck till så spetsen går en bit in i veden. Tryck in en liten bit infekterat floem och upprepa med 5 cm avstånd runt stammen. Så snart sprängtickan börjar växa försvinner märkerna och kan ej ses när det bryter ut på riktigt.. "Naturlig avgång" ninja.gif

Liknande teknik finns för Alm och kallas "liten kvist stjälper stort träd" Här ympar man bara på en liten kvist som är smittad av Almsjuka... ninja.gif

Tack, du trädlönnmördarnas översteprästinna!! biggrin.gifbiggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
Jag är lönn-mördar ninja ninja.gif och inte Lönn-mördar ninjinna ninja.gif
Fenja
Åh sorry... drog fel slutsats av namnet Stella... var nådig mot en gammal tok wink.gif
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
Trodde du hadde pejl på stjärnan i Norr ninja.gif
Fenja
.... tänkte på båten ju... hon... *ve mig*
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon