ö-byggaren
13-05-2007, 21:38
Jag har nu äntligen planterat vår amalanchier spicata häck (barrotade plantor 60 st) Jag blev lite förbryllad då jag hemma hos en granne ögnade igenom en bok om hur man beskär buskar och träd. Dom rekommenderade väldigt drastiska beskärningar på nyplanterade häckväxter, för att inte tala om hur jag till hösten skulle beskära våra nyplanerade vinbärsbuskar. Det tar emot att följa dessa råd och skära bort nästan allt som vi har betalat för... Kan någon rekommendera en trovärdig referens på hur man skall beskära häckar och bärbuskar??
Du har väl förmodligen en häggmispelhäck? Skall man ha den tät nertill så bör man beskära och bara "släppa upp" den ca 20 cm /år.
Din känsla är rätt om vinbären, och grannen har fel om det är friska buskar mer bär man ska beskära för. Vinbär behöver lite tid på sin lats för att etablera rötter och sedan förgrenat grenverk med blom och bär. Sedan föryngrar de sig själva, men man kan också påskynda föryngringen när några grenar från marken börjat bli gamla.
Det viktigaste i början och några år framåt om du vill ha busken att bli frodig me mycket bär är att hålla gräset borta vid rötterna, lägga på ogödsel vartannat-vart tredje år och att vattna de första somrarna.
Vinbär får ofta bra produktion i minst 7-10 år på sina grenar. Jag har en buske som ger bra produktion också på mycket äldre grenar, och jag tycker om när de blir lite grova så länge de är friska.
Men man kan också påskynda föryngringen. När grenar börjar bli grova eller inte utvecklar så mycket bär så tar dem bort dem ända ned till marken. Det kan innebära att man helt tar bort ett par, tre grenar per år när busken börjar närma sig 10 år eller så.
Det gör man på vårvintern, sådan beskärning stimulerar tillvxt av gren och det är ju det man vill. Höst- eller sensommarbeskärning ger inte alls lika frodig eftertillväxt.
Det är bra att veta att svarta vinbär får blom (och bär) på 3-åriga grenar, medan röda behöver längre grenålder ca 5 år. En svart vinbärsbuske kan man alltså föryngra snabbare och mer än en röd, om man fortfarande vill ha bär varje år.