lottapotta
Jag undrar om ni som har jordvärme har någon erfarenhet av zonhöjning när man lägger jordvärme? Enligt vad jag har hört höjs området med en zon där man lagt jordvärme.
Det kan ju vara bra att tänka på när man nu ska skapa sin nya trädgård... sweatingbullets.gif yes.gif
KURT
Vad för jordvärme avser du? Bergvärme är ju vanligast, och det påverkar väl knappast ytjordskiktet, speciellt mycket?
lottapotta
Jag menar ytjordvärme!
Carl
Hi!
Hittade följande på nätet.
Miljökonsekvenser

Vid användning av olika värmepumpssystem har det visat sig att man kan riskera att få en förskjutning av ortens klimatzon. Det betyder att odlingsbetingelserna blir sämre, trädgården flyttas helt enkelt “norrut”. Det har även visat sig att nedbrytningen av organiskt material, vilket påverkar näringsomsättningen i jorden, minskar. Jorden blir även tätare eftersom antalet maskar i området blir mindre.

Eftersom du tar värme ifrån marken så är denna effekt inte oväntad. Antar att du kan minska denna effekt genom att tänka dig för hur man lägger slingorna i marken
myy
Jag har ytjordvärme och naturligtvis kyls jorden ner, men inte särskilt påtagligt. Man kan se att snön ligger kvar som ränder hos oss, då den smält hos grannarna. Däremot kan man inte bygga över slingorna och man får tänka på hur man gräver.
Betty
Man borde kunna gå runt problemet genom att odla i upphöjda bäddar tummenupp.gif ...eller?
lottapotta
Tack för era svar och tips!

Jag pratade med killen som grävde ner slingorna och han sa att det inte var några problem att plantera över dem. Givetvis kan man ju inte gräva sönder slingorna, men han sa att det gick bra att plantera t.o.m. träd! Nu ska jag inte göra det, men buskar och perenner lär det bli i alla fall.
MrsMP
CITAT (lottapotta @ 14-05-2007, 10:52) *
Tack för era svar och tips!

Jag pratade med killen som grävde ner slingorna och han sa att det inte var några problem att plantera över dem. Givetvis kan man ju inte gräva sönder slingorna, men han sa att det gick bra att plantera t.o.m. träd! Nu ska jag inte göra det, men buskar och perenner lär det bli i alla fall.

Jag blir lite förvånad av att han säger att det är ok att gräva...vilket djup skall dessa slingor läggas på?
Min granne har sedan många år ytjordvärme och har flertalet gånger sagt till mig att han ångrar det beslutet eftersom han inte kan plantera något där slingorna ligger. Sen gäller det ju att komma ihåg om några år exakt var dom slutar osv. Han hävdar också att tjälen varje år gör att han han ser vissa slingor i gräsmattan, trots att han fyllt på sand och jord sedan dess. Nu skall det tilläggas att hanssystem inte är helt nytt...kanske saker har förbättrats jag vet inte. unsure.gif
lottapotta
Jag vet ju inte heller, egentligen. dunno.gif Men jag måste lita på att grävaren vet vad han talar om... Slingorna ligger på ca en meters djup. Han sa till mig att även om rötterna går djupare så går de runt om slingorna och förstör inte dessa. Han talade ju givetvis ur en grävares synpunkt med slangarnas bästa "för sina ögon" och nämnde inget om hur växternas rötter mår av att vara granne med slingorna.
Att marken blir gropig eller fårig efteråt tror jag beror på (efter vad jag läst och hört iaf) att man har lite för bråttom att göra vid trädgården efter ingreppet. Marken behöver tid att sjunka. Ungefär ett år, sa grävaren. Om man inte låter den sjunka innan man går lös på den med en vält och jämnar ut och sår gräs (eller vad man nu vill göra), är risken stor att man får en väldigt ojämn yta.
Så jag har stått ut med eländet sedan juni förra året, och har endast grävt upp ogräs. Nu har jag börjat plocka sten, eftersom marken innehåller MYCKET sten. Min plan är att till hösten så och plantera, och då har det gått ett drygt år, nästan ett och ett halvt.
Stella-Polaris
Det finns en variant att tillgå men den är inte så snygg.

Lägg ut plast för att snabba på uppvärmningen av marken. Det är lika bra att köpa lite tjockare så man kan använda den år från år. Två veckor direkt efter snösmältningen, om bra väder, brukar räcka för att komma ifatt.

Om det är snöfritt på vintern så kan man ha plasten ute då men under en längre period. Då funkar den som en billig solfångare som höjer jordvärmens verkningsgrad.

En del växter gillar dock inte det här och kan luras att komma igång för tidigt så var försiktig
Christina i Småland
Hej!
Vi har ytjordvärme och bor i zon 4, på gränsen till 5. Jag har aldrig märkt någon skillnad på vår och grannarnas trädgård, vad gäller detta. Vi bor på gammal sjöbotten, med ett väldigt tätt lager en bit ner, så vi har snarare bättre dränering eftersom vår trädgård är uppgrävd. Det är inga problem att plantera träd var som helst, slangen ligger 1,10-1,20 m ner i marken. Vi har haft jordvärmen sedan vi byggde 1981
myy
Även jag har fått beskedet att träd inte är några problem, men däremot är skall man väl inte täcka hela ytan med upphöjda bäddar, för då hamnar ju slingan för djupt ner.
Tobb
Ett litet tips som jag vet att endel för med sin bergvärme i alla fall, borde ju även funka med jordvärmen? På sommaren tar de värme från solpaneler på taket och pumpar ner värme i marken, så marken helt enkelt blir varmare och då kan man få ut mer värme på vintern också. Och på så sätt borde marken även bli varmare och man slipper få "nordligare" klimat???
Hoppas det ger lite nya tankar, jag vet dock inte riktigt hur man gör eller så shy.gif whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon