katah
Jag kommer att få mycket nytt land med spalje och pegola-likande insynskydd på våran tomt.

Jag vill odla mycket bär och mat och funderar om det finns några växter som skulle gilla läget:

1) östläge från huset: sol från morgonen till 12-14

2) mycket skugga mellan insynskyddet och huset på östläge , sol bara 2-3 timmar mitt på dagen.
Eva-Lotta
jordärtskocka växer bra i halvskuggiga lägen. Trädgårdssyra också, om man vill ha syrliga blad i salladen.

Eva-Lotta
rosita
Där du har sol från morgonen till 12-14 kan du odla ganska mycket. Tomater, lök, morötter, västeråsgurka, squash, m.m.
Stella-Polaris
Svarta vinbär växer i skugga..
katah
Att ja inte tänkte på svarta vingbär ett par år sedan, nu har jag flera stora planterade i full sol....
mannen min bli nug inte så glad om jag säger att de ska flyttas...

Jag ska kanske satsa på inte- ätbara där i skuggan och fylla solsidan med tomater... har hur många plantor som hälst..., skulle men kunna hinna mer lökar tror ni... gullök vore inte fel att ha mer.
Tesa
ramslök och kajplök vill väl ha lite skuggigt om inte annat
Stella-Polaris
Ta ett glas svartvinbärssaft och tänk på saken. Du kommer nog fram till att det behövs ett par buskar till rolleyes.gif

katah
Det märkliga är att jag har under flera år pratat om att gräva mer land och göra det ena och det andra, och visst har vi också gjort det.
Men nu helt plötsligt exploderar allt och jag kan plantera både i skugga och sol, och vid väggar och spaljer och öst och väst smile.gif

Jag hade inte riktigt planerat detta wink.gif, men roligt är det! Riktigt roligt, jag får nog sätta mig ner i en längre stund och fundera.

Jag som trodde att över 1000 plantor i växthuset är överdrift och att jag kan sälja dom på marknaden, nu börjar jag tvivla på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon