Fia N
Hej!

Jag ska plantera en rad buskar i en lätt sluttning mitt i min trädgård och ska nu välja sort, men jag blir bara så osäker på hur man ska tolka läget för platsen.
Det kommer att vara skugga för nedersta delen av busken ca 30-40cm kanske, vid "fötterna" pga en liten mur framför, men sedan full sol under större delen av dagen för den övre delen av busken...... Hur tolkar man detta??

Är det någon som kanske kan ge tips raktav på vad som skulle trivas med detta läge?

Fia
Cilla
Jag skulle ha valt olika sorter, åtminstone två. Om du menar att buskarna i nedre slänten helt kommer att skuggas skulle jag valt skuggälskande där, och om du menar att halva buskarna där kommer att skuggas skulle jag valt en låg, kanske krypande, variant som gillade skugga. Om den övre delen av slänten ligger i full sol är den troligtvis också mer torr. Välj torktålig buske där.
Fia N
Nja, jag ska förtydliga mig lite.... I den nedre delen hade jag tänkt som du säger Cilla att sätta en skuggälskare. Men det är den övre delen som bekymrar mig lite då halva busken som står där får skugga nertill men toppen i full sol, därför får bladverket inte vara känsligt....

Jag tror inte det kommer att vara så torrt eftersom jorden kommer att ligga i skugga så gott som hela dagen. Hela planteringen är rejält upphöjd med en mur nertill och en fristående mur upptill som ett staket mot solen, därav skuggan.

Usch vad svårt det var att förklara.... confused.gif
Ingrid Zon3
Hej Fia
Rötterna i skugga och övre delen i sol har jag för mig är idealiskt läge för bl.a. magnolia, buskpioner och såna "svåra typer". O klematis vill ju också gärna ha "kalla fötter" så om du väljer vårblommande buskar kan de ju få sig en extra blomning med senblommande clematis. Gissar att man kan få det knepigt med buskarna på vårvintern, med värme på grenverket och tjäle i backen, så skuggning är nog en god idé.

Jag skulle nog göra bedömningen soligt läge för lite högre buskar.

/Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon