Full version: Skrangliga Abutilon
Fågelvägen
Hej alla som gillar klockmalva! Jag behöver ett gott råd.
Jag beskar alla mina gula klockmalvor i februari. De blommar nu flitigt, men deras grenar är väldigt långa och taniga. Kan jag beskära dem på nytt nu? Och klarar de sig om jag kapar både toppen och grenarna? Alla blad stryker med i så fall, bara pinnar blir kvar. Eller ska jag bara toppa dem lite?
Hoppas nån kan hjälpa sos.gif
kickibj
Jag skulle nog beskära etappvis. Ta de rangligaste grenarna först, vänta till de börjat växa till sig och sedan ta några till. Jag har så svårt att klippa växter i blom så jag brukar passa på och kapa just när den grenen inte blommar.... Vet inte om det är "rätt" men så gör jag med alla mina blommande växter. Tänker som så att i naturen händer det ju alltsomoftast att någon gren går av utan att växten tar någon större skada av det. Att klippa ner hela känns lite brutalt... Lycka till hur du än gör och hoppas du får fler svar av de som kanske kan mer än jag. smiley_small_hug.gif
Trädgårdsmästarn
Hej Har en planta som snart är 20 år men inte högre en 1 meter. Står ute hela sommaren och tar in den i November om frosten kommer. Grovklipper den när jag tar in den och fin klipper den hårt i början på Mars eller nu som i år när vi inte får någon vinter.
Va inte rädd att använda sekatören.
PS Växter som beskärs hårt ska ha bra med gödsel när de sätts på drivning DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon