sanakan
Hej!

Jag har försått luktärter inomhus, dom är nu cirka 15 cm men har bara fått två bladpar, är lite rangliga med andra ord... Har följt råd här på odla.nu ("lyckas med luktärter") och hade såjord överst och näringsrikade jord under. Jag ska försöka ha dom på balkongen är det tänkt, har köpt två stora tjocka utomhuskrukor för ändamålet..

Väderprognosen för växjö visar 4-9 grader på natten och 10-19 grader på dagen, med regn och vind, den närmaste veckan. När kan jag sätta ut luktärterna? Klarar dom blåst överhuvudtaget?

Klarar dom en flytt från jorden inomhus ut i mer näringsrik U-jord i krukan? Eller vilken annan jord ska man ha?
Plantjord har jag också.. men den har jag hört inte är lika bra för krukor (mest för buskar och växter i trädgårdar?)

Jag kan inte köpa en stor säck kogödsel, men jag kan hämta lite hästgödsel vid ridskolan.. Men dom små sköra plantorna kanske inte vill ha gödsel än.

Hjälp, känner mig lite villrådig med utplanteringen... Vill inte döda mina små luktärtsplantor!
Tacksam för tips!
Fenja
Om du vill ha buskiga och fina plantor toppar du dem vid 2-3 bladparet. Först måste du avhärda dem, det vill säga börja en molnig och vindstilla dag att ställa ut den en timme och öka detta successivt under en dryg vecka så bör de klara sig. Du kan plantera ut dem efter det och se till att täcka dem med fiberduk om det är risk för kyla och nattfrost. U-jord funkar bra, börja gödsla dem vid varje vattning en 3-4 veckor efter utplantering.
Mvh
Fenja
sanakan
Tack tack, då förstår jag hur jag ska göra! ^___^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon