CITAT (björkedal @ 14-05-2007, 13:26)

Jag har en delvis bergig tomt och nu vill jag fylla igen en större grop i berget (ca 1,5 *3 meter vid, kanske någon decimeter drygt djup) med jord för att odla sådant som kan trivas. Men vad är det för växter som gillar att stå i vatten under lång tid för att sedan torka ut under långa perioder? Vi har en del växter som finns naturligt i andra bergsgropar, som mossa, små violer, ja, till och med pingstliljor. Men det vore roligt att prova andra sorter. Har ni några tips? Jag glömde tillägga att jag bor på västkusten, utanför Göteborg.
Hej!
Jag är en novis när det gäller berg. Men jag ville bara dubbelkolla med dig att du vet att det är så att det står vatten... I min hjärna så brukar ju alltid berg o berghällar slutta åt nått håll. Men i dit fall kanske det inte finns nån lutning alls så vattnet kan sippra i väg....
Hur som helst.... Jag hade annars chansat på sånt som växter i bergsskrevor vid kusten naturligt. Strandtrift, sedum..Tallar verkar tåliga också...jag har sett träd med rötter som liksom ligger på ytan av sten och sträcker sig ner i myllan bredvid. Häftigt.
Intressant fråga. Jag ska spana i den här tråden efter tips.