Min ficus exotica har börjat få gula blad och tappat kanske 40-50 blad nu plötsligt!
Kan det bero på att jag vattnade med "gödselvatten" härom veckan?
Den ska ju gödslas väldigt lite stod det på lappen som fanns med.
FÖrst trodde jag att jag övervattnat och att den stod i vatten men så var inte fallet.
Annars brukar den tappa lite blad under vinterhalvåret.
Sen ville jag fråga om den trivs att vara utomhus på somrarna? Var ska jag ställa den i så fall? Halvskugga på östra sidan kanske?
Är den giftig? Med tanke på att min 10-månaders son hittar blad på golvet.
Aries, växter måste först dricka och sedan äta och detta betyder att vi bara kan gödselvattna när jorden är fuktig annars kan rötterna få brännskador. Den ena dagen vattnar vi med vanligt vatten den andra med gödselvatten. Sedan gäller det att jorden måste torka ut före nästa vattning. Din fikus behöver vattna rikligt max 1 gång på två veckor enligt väder. Försök att duscha din fikus ordentligt med vanligt vatten så att jorden töms på gödsel genom krukans öppningar. Sen är det bara att vänta tills den kommer med nya skott. Vänta med andra vattningen tills jorden torkar ut djupt i krukan.
MVH/clivia
Tack snälla du för svar!
Då var det som jag misstänkte att det var gödslingen som gjorde det! Attans!
Jag brukar vattna den en gång i veckan ordentligt. Sen hinner den torka rätt mycket innan nästa vattning. Och hittils har den mått bra. *suck*
Jag ska göra som du skrev; duscha den!
Härefter ska jag tänka till innan jag rusar fram med gödselvatten i kannan. Det var egentligen menat till pelargonerna men andra växter fick en slurk de med...
Jag håller tummarna och önskar lycka till med rädningen !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.