Full version: flytta pioner
Lilltäppan
Jag har i den förfallna trädgård jag har som sommarprojek hittat två stora pioner under ett plommonträd, som enl. uppgift inte blommat på 3 år. De ser dock starka och friska ut. Kan man flytta dessa nu, eller ska detta göras på hösten??

Dessutom efterlyser jag tips på billiga, lättskötta perenner som "ser mycket ut".

kickibj
Jag har flyttat pioner i slutet av maj med gott resultat. Den ena blommade redan året därpå de andra efter ytterligare ett år. bravo.gif
Elisabeth P
Tidpunkten på året vet jag inget om, men har den inte blommat på 3 år så har du ju inte mycket att förlora. Jag flyttade en pion i går som jag satt i aldeles för taskigt läge och nu hoppas jag på lite tur.

Vad det gäller priset på perenner så är jag dåligt uppdaterad eftersom jag mest drar upp egna plantor nu. Men primulor blir ju snabbt ett marktäckare, likas vinka. Riddarsporrar, löjtnantshjärta och flox är höga perenner som just ser mycket ut.
Lilltäppan
Tack för tipsen
olgak
Pioner ser ju mycket ut när de vuxit till sig ett par år, och man kan köpa ganska billigt (jag har köpt på hortogreen, mindre än 50 kr/st).

Riddarsporrar och stormhatt.
vickeva
Jag har fått lära mig att man inte ska gräva ner pioner för djupt, för då vill de inte blomma. Men jag skulle kanske väntat med att flytta dem till hösten.
Liselotte i zon 3
Vi flytt av mina pioner ( en vit och en ceris doftpion)...........så var jag noga med att inte skada någon rotklump och lyfte dem varsamt till det nya stället och planterade dem på precis samma djup som de satt innan.
Jag hade fått veta att de kommer inte att blomma på flera år crying.gif ...med gissa om jag blev överraskad när jag kom ut senare på sommaren och det var fullt med stora svällande knoppar som sprack ut till den mest fulländade blomma jag vet wub.gif .

Så var inte rädd att göra det utan kör så det ryker och ryker det inte kör ändå. flirting.gif

Liselotte i zon 3
ingrid fuxwall
För några år sedan, vid denna årstiden, grävde jag upp en enorm pion som jag fördelade på fyra eller fem ställen. Och så lite rester på ytterligare ett.

Av allt blev det två större stånd som blommade förra året och i år har de vuxit betydligt samt några mindre, som inte blommade. De minsta rötterna - resterna, blev det inget av efter att de stuckit förra året men i år har de kommit tillbaka. Helt tydligt var inte mina pioner av det ömtåligare slaget.

ingrid som vattnade mycket ett bra tag
pusillus
Man brukar rekommendera flytt/delning/plantering i september för pioner, det ska vara det bästa men jag har också flyttat dem på våren någon gång, det funkar också!
Blomstersmurfen
Ja, vi har alla fått höra hur känsliga pioner är vad gäller planteringshöjd, känsliga rötter, planteringstid på året osv. Jag hade som bekant en rejäl sorkinvasion här i vintras och allt blev uppätet. Hittade dock en liten pinne av en f d pion när jag grävde runt i misären. Den satte jag på rätt köl igen i en kruka i väntan på sorkfördrivningen.

Nu har det dykit upp inte mindre än 4 pioner i den rabatten, visserligen men 1-3 små skott var, men ändå. Den jag krukade är kraftigast (men den var också den enda biten jag hittade, då med bara 2 cm rotbitsslamsa kvar).

Överlevare under alla omständigheter, kallar jag en sådan växt! Fast det är klart, jag kan ju inte räkna med blommor i år förstås! a0a.gif
Gillan
Det här gillade jag att läsa "Så var inte rädd att göra det utan kör så det ryker och ryker det inte kör ändå. flirting.gif

Liselotte i zon 3 " laugh.gif , ungefär som jag alltid gör angel_not.gif whist.gif

Och till Blomstersmurfen vill jag bara säga..........ge aldrig upp vad det gäller sorken, det finns lösningar för dem med crazy.gif tummenupp.gif

Glömde ju att säga att jag är livrädd när det gäller att flytta just Pioner. De ska ju planteras grundt, men hur grundt är det aldrig nån som säger??? Nåt fel gör jag i alla fall, för här är det aldrig nån som blommar????För det kan väl aldrig vara meningen att man ska ställa dem åvan jord??? giggle.gif
titti49zon6
Jag har flyttat ,delat och planterat om pioner som varit väldigt misshandlade wacko.gif
planterade dom ca 5 cm under jordytan och dom har blommat följande år bravo.gif
vet inte om jag bara haft tur tongue.gif men det har funkat för mig,även nyinköpta pioner planterar jag 5 cm under jordytan
vet att man ska plantera på hösten g.gif men jag har alltid planterat på våren eftersom det är då jag får tag på plantor
och dom kommer tillbaks år från år och blommar fint yes.gif
Kom bara ihåg att inte gödsla på rötterna, lägg gödslet i en ring runt om istället(om det behövs)
Bee
Hej!
Du har fått fina råd ang pionerna men du frågade också om billiga perenner som det blir mycket av.

Praktlysing. Det är en mycket härdig växt som gärna brer ut sig. Blommar vackert gult juli-sept beroende på var du bor och hur dom står (mina skuggades av ett plommonträd och blommade först i augusti).
Men: se till att du sticker ner något i marken, ca 20-25 cm djupt, vid din bortre gräns där du absolut inte vill ha den smile.gif Troligtvis kan du få en planta från någon granne.
Bor du i Göteborg kan du få av mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon