Bovine
Jag håller för fullt på å gallra mina svartvinbärsbuskar men stöter hela tiden på långa smala stängler av hallon. De står ensamma runt omkring, i, överallt, börjar tom ta sig ut på gräsmattan.

Ja vill gärna ha hallon, och det kan vara så att det är vildhallon, men ja vet inte, e så ny på trädgård.

Vad är bäst? Att flytta dem eller låta dem va där de är och växa som de själva vill naturligt.

Vid sidan av vinbärsbuskarna har ja en liten gång som ja kan hålla öppen mot rådjursstängslet. Det enklaste vore ju att plantera om alla hallonstänglar till att luta sig mot stängslet.

En annan fråga bara, en del av stänglerna är ca 2 m höga, så ja toppade dem faktiskt igår på eget bevåg. Lika bra å prova sig fram tänkte jag, för att då blir de kanske tätare o ger mer bär... eller?
Cam & co
CITAT (Bovine @ 14-05-2007, 15:41) *
Jag håller för fullt på å gallra mina svartvinbärsbuskar men stöter hela tiden på långa smala stängler av hallon. De står ensamma runt omkring, i, överallt, börjar tom ta sig ut på gräsmattan...

Jag hade nog valt att ta bort dem måst ejag säga. Jag är ingen expert utan snarare väldigt ny på det här med trädgård också, men förra året då vi flyttade in här hade vi också vildhallon överallt - mitt i en stor bergstall (ligger på marken), runt stora idegranar i en slänt osv osv ... och jag rev bort rubbet och oj så mycket snyggare det blev :-)
RibesRubusVitis
Flytta dem illa kvickt om du kan. Hallon blir lätt till ogräs och vinbärsbuskarna mår bäst av barmark under. Det är inga problem att toppa kraftiga hallonskott vid t ex 1,5 meter. (Tvärtom, det rekommenderas.)
Bovine
Ok, tusen tack för svar...

Jag ska flytta dem där de får chans att frodas. Då kan de ju bilda en vägg mot stängslet, så har ja en gång emellan hallonen och vinbärsbuskarna.

Kan väl va en god idé att binda upp det mot stängslet så de inte sprider sig så lätt. Jag har bundit upp vinbärsbuskarna och krattat bort det mesta under dem, så det inte ska bli så otäckt å stå där o plocka sen... Är så rädd för ormar. Men ja ska riva bort o kratta helt rent nu.

Undras om man bör tillföra nån ny jord eller gödning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon