Full version: Min nya entréväg
Lonicera
Jag har äntligen påbörjat sommarens projekt. En entréväg av kullersten. Jag är själv väldigt nöjd över resultatet. Det smälter in så bra med vårat gamla torp.[attachment=2554:Bild4.jpg]
Lonicera
[attachment=2556:Bild_6.jpg] jag fick visst inte med denna bild. jag är lite ny på detta med bilder flirting.gif
Malvia
Tjusigt! Snyggt jobbat!
Carl

Du verkar vara klar redan med sommarens projkt. vad blir nästa??
Lonicera
Nejdå, än är det en bit kvar. Det är även två mindre stigar som ska stenläggas också. Så nog har jag att göra! sweatingbullets.gif
sedan har vi förra årets utbyggnad som inte är klar invändigt. Så tar jag och sätter igång fler trädgårdsprojekt lär nog gubben knorra. wacko.gif
olgak
Ser väldigt, väldigt bra ut. Om du orkar får du gärna berätta lite hur du gjort, har ingen erfarenhet av sådant alls, men man blir sugen.
vickeva
Å vad vackert, vilken dröm!!
Lonicera
Hej. visst kan jag berätta hur jag gjort!Jag har grävt ur ca 30 cm, sedan har jag lagt markduk och bärlager på 10 cm, utom där vi ibland behöver köra upp med bilen då är bärlagret 20 cm. Detta har jag sedan packat med en vibratorplatta (tror jag det heter).
Sedan har jag lagt på stenmjöl, ca 20-25 cm som jag knackat ner stenarna i. Gången är lagt med lite valvning så regnvatten snabbt rinner av. Stenarna är lagda med platta sidan upp så det ska vara bekvämt att gå på. Sedan måste man hela tiden hålla koll på att ytan är jämn, stenarna ska ligga i samma nivå annars blir det knöligt. yes.gif
Den perfekta kullerstenen är platt på ovansidan men ganska djup och gärna kantig på undersidan,de blir mest stabila.Fogarna ska heller inte vara raka, utan om man blandar storleken på stenarna ger det mera liv åt ytan. tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Helt klart imponerad!
Men undrar hur man får tag på stenen?

ingrid
Lonicera
Stenen kan köpas som all annan sten och betongprodukter. Vi köpte av St:Eriks i Uppsala. De brukar kalla dessa natursten eller dekorsten. Vanligen används den till dekorationsytor utefter husgrunder eller liknande. Men den går ju att använda på andra sätt också. Leverantören lät dock lite frågande när jag beställde stenen och talade om vad jag skulle ha den till giggle.gif Han trodde nog jag var helt utan sans och förstånd, det finns ju så många betongprodukter idag som är betydligt mer lättlagt............ rolleyes.gif Dessa är dock inget för mig och vårat gamla torp.
Ewa L
Jättesnyggt!!

Blir så glad när någon verkligen gör sig det där extra besväret för att få något som blir så rätt. Så mycket snabbare och enklare det hade varit med moderna betongstenar. Men så feeeel!
Heders!! smiley_small_hug.gif
Aries
Det ser riktigt trevligt ut! Vilket jobb du lagt ner!
tummenupp.gif
stennie
Verkligen snyggt !! Passar perfekt till det gamla torpet! bravo.gif
Bettis
Väldigt snyggt, 000.gif när du är klar kan du göra en hos mig då blush.gif whist.gif
noora
Snyggt! Jag blir lite avundsjuk smile.gif Vi har fula gamla kvadratiska betongplattor varav en del har spruckit tongue.gif Det ska bli nya plattor nån gån, först ska vi bara bestämma om vi ska bygga ut huset eftersom vi eventuellt ska flytta entrén då.
Lonicera
Tack för allt beröm blush.gif Jag är själv väldigt stolt över vad jag gjort men jag kommer nog inte göra om det på ett bra tag tongue.gif

rose.gif
MrsMP
tummenupp.gif Snyggt!!!
Planerar att stenlägga vår framsida som idag är grusbelagd, och vill ha 'the real thing' också. Härligt med inspiration!!! 000.gif
anneli85
Ohh vill också ha, törs man fråga vad kvm priset ligger på....?
fredwel
Kullersten brukar vara betydligt billigare att köpa från sand/grusfirmorna om mna ska ha "vanlig gråsten". Jehanders, till exempel, tar 350 kr/ton + moms och frakt. En kubikmeter väger 1,6 ton.

/fredrik
lottapotta
Åh, vad fint! Vad duktig du är. Jag är jätteimponerad av ditt arbete och glad att du la in den här tråden, för jag ska nämligen göra samma sak hemma hos mig! Fast jag har tänkt använda min egen sten som jag gräver upp i trädgården (efter att ha fått lagt jordvärmeslingor). Det var jättebra att få läsa att det blir stabilare av att ha de oregelbundna och kantiga sidorna neråt. Det hade jag ingen aning om!
Lycka till med resten!
pleximaster
Tjusigt!

Jag vet hur mycket jobb det är, har ca 200m2 kuller/klappersten runt vårat gamla hus och jag har precis hämtat 5,5 ton sten till! Tungt men snyggt bir det!

mvh plexi
Stella-Polaris
Jag har påbörjat ett liknande projekt. Samlade ihop en vad jag tyckte gigantisk hög med utvalda stenar. Det räckte till ungefär 1 m gång confused.gif

Sedan kollade jag mitt storleks val. Ungefär 7x7 cm vilket innebär ca 200 stenar per m2 crying.gif

Nåväl skam den som ger sig och nu ligger där en lika stor hög och väntar så jag kommer 1 meter till. Sedan är det bara 5 kvar

Men snyggt blir det. Ganska meckligt att lägga men det får man ta..
Anma
Vad snyggt! Har ett liknande "evighetsprojekt" på gång ute på stugan. Det finns massor med sten där ute, överallt man sticker ner spetten eller spaden säger det klonk. Här blir det inte heller något bärlager under. Däremot är jorden runt huset jättesandig och berg under så det blir väl nästan samma sak? whistling.gif
Det var gamla halvruttna trätrall vid trappan förut, nu är det stenlagt två-tre kvm runt den nya trappan och en bit av gången som ska gå till baksidan av huset är lagt. Meningen är att gången ska gå runt nästan hela vägen, på all den bit där inget växer för att det gås och körs med trädgårdstraktorn hela tiden. Där det gås anväder jag de mindre stenarna som ändå är större än normala kullerstenar och där traktorn körs ska det bli de större varianterna.
Stella-Polaris
Så här ser mitt projekt ut. Lär vara klart någon gång våren 2021 whistling.gif

All sten insamlad för hand.

[attachment=2697:P1010031.JPG]
Lonicera
Hej, någon undrade vad kostnaden låg på. Jag kan säga att jag har betalat ca 340 kr/kvm för detta. Då är grävaren, bärlager,stenmjöl och sten inräknat med både transporter och moms. Markduken har jag snyltat till mig gratis innocent.gif samt hyran av vibben blush.gif (kontakter är till för att utnyttjas)

Jag tycker själv att det är helt överkomligt och värt varenda krona 000.gif .

MrsMP
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 11:11) *
Så här ser mitt projekt ut. Lär vara klart någon gång våren 2021 whistling.gif

All sten insamlad för hand.

[attachment=2697:P1010031.JPG]

sweatingbullets.gif
Men snyggt blir det! Härligt med färg och formvariationerna...precis så skulle jag vilja att min gångstig ser ut så småningom! tummenupp.gif
Skånetös
Impad...
Alba
Jättesnyggt med stenbeläggningen ni gjort. Passar så bra till huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon