Nila
Är nybliven trädgårdsägare. smile.gif
Har alltid tänkt att jag ska ha en kompost i min trädgård. MEN - nu är det så att min trädgård kryllar av mördarsniglar. En granne sa att han hade gjort sig av med sin kompost, för där älskade sniglarna att vara. Därför funderar jag på att inte ordna någon kompost just nu. (Jag är nybörjare på trädgård, och har ganska många projekt som jag ska fixa med och sätta mig in i ändå.) Men var gör man av trädgårdsavfallet om man inte har en kompost? Kan man förvara det i en behållare (typ soptunna), och sen åka till tippen när den är full? Eller blir det äckligt och en massa lukt då? Kanske kan hålla undan sniglarna?
anna_rispan
Har du en liten plätt du odlar på kan du gräva ner avfallet direkt i landet. Ja du får ju så klart välja avfall. INte maskrosröter då.. hehe. Men blast och skal från frukt o så vidare.

Vi får ihop en hink i veckan kankse med hushållsavfall. Men om du får ihop en väldig massa från trädgården kanske det inte funkar.

Vad samlar du på dig tror du??

Jag har lagt en massa rotogräs i sopsäckar. Inte snyggt kanske men det är ett experiment. Får se vad det blir va det.

Hopas att du komemr på nån bra lösning!
KURT
En isolerad varmkompost där man också tillsätter hushållsavfall blir också snigelsäker, eftersom värmen blir så hög.
rosita
CITAT (KURT @ 15-05-2007, 06:39) *
En isolerad varmkompost där man också tillsätter hushållsavfall blir också snigelsäker, eftersom värmen blir så hög.

Jodå, själva komposten blir snigelsäker, men under komposten hittade jag 500-1000 snigelägg förrförra hösten! -fear-.gif
rosita
#1 Du kan jordisera, det gör jag och det funkar jättebra. bravo.gif Mycket enklare än att gräva och kräver mindre plats också. Det kan vara svårt att hitta nån plats när hela landet är fullt av nya grödor, men det är en så kort tid. Så fort man börjar skörda, blir det ny plats.

www.skurupsborren.se/
Nila
Jag har ganska stor tomt, 1300m2, så jag antar att det kommer bli en hel del trädgårdsavfall.

Den här skurupsborren låter helt klart intressant. Har du använt den själv Rosita? Sopsäckar är ju annars ett alternativ. Inte så snyggt, som sagt, men de går väl att gömma undan någonstans... Men luktar det inte efter ett tag?
rosita
#6 Jag jordiserar juni-april, så fort jag börjar skörda potatis och det finns plats i landet - tills jag börjar odla på våren igen. När det är tjäle i jorden går det förstås inte heller. Jag jordiserar matavfall och en hel del trädgårdsavfall, men jag har kompost till trädgårdsavfall och skal och sånt. Under april - juni komposterar jag matavfallet i en varmkompost och lägger skal och blast i trädgårdskomposten. Skurupsborren är även bra när man behöver göra hål till annat, som t ex vid plantering och om man behöver djupa hål till plintar o s v. tummenupp.gif
Nila
Det här med jordisering låter ju som en helt fantastisk idé. Finns det några nackdelar? Undrar bara varför inte fler hört talas om det...
silas
det här kanske är en ruskigt dum fråga, men... blush.gif vad gör det att det är sniglar i komposten? är det inte bara bra om de käkar upp avfallet? jag har inga mördarsniglar (så vitt jag vet, i alla fall, och antar att det märks om man har det...) men alltid ett gäng "vanliga" sniglar (snäckor och skogs-) runt komposten. jag har tänkt att det bara är bra att de håller sig där och inte i rabatterna?
KURT
CITAT (silas @ 22-05-2007, 07:05) *
det här kanske är en ruskigt dum fråga, men... blush.gif vad gör det att det är sniglar i komposten? är det inte bara bra om de käkar upp avfallet? jag har inga mördarsniglar (så vitt jag vet, i alla fall, och antar att det märks om man har det...) men alltid ett gäng "vanliga" sniglar (snäckor och skogs-) runt komposten. jag har tänkt att det bara är bra att de håller sig där och inte i rabatterna?

Nej de gör bara nytta där. Och eftersom de allra flesta ändå låter komposten vila 1 år innan man använder jorden. Så har det ingen betydelse även om det finns spansk skogssnigel där heller. I en annan tråd här var någon orolig över att det kommit kvickrotsbitar i komposten, och det har ju heller ingen betydelse, så länge man inte låter kvickroten växa i komposten.
myskmadra
CITAT (KURT @ 22-05-2007, 08:32) *
Nej de gör bara nytta där. Och eftersom de allra flesta ändå låter komposten vila 1 år innan man använder jorden. Så har det ingen betydelse även om det finns spansk skogssnigel där heller. I en annan tråd här var någon orolig över att det kommit kvickrotsbitar i komposten, och det har ju heller ingen betydelse, så länge man inte låter kvickroten växa i komposten.

Inte så himla smart att föda upp mördarsniglar tycker jag! : slap.gif Vad skulle sniglarna göra för nytta i komposten menar du Kurt?
silas
CITAT (myskmadra @ 22-05-2007, 09:31) *
Inte så himla smart att föda upp mördarsniglar tycker jag!

Men alltså... föda upp och föda upp... jag har resonerat så här: att sniglarna knappast blir _fler_ av att de sitter i min kompost och käkar. de finns ju ändå överallt runt omkring, och bor de inte där så skulle de bo nån annan stans (t ex i mitt köksland) i stället. eller menar du att de trivs så bra i komposten så att det faktiskt blir fler sniglar av att man har dem där?
evely
Ett alternativ är ju att ha kompost inne, det är lättare att hålla koll på sniglar då. Fast du kanske mest ville ha den till trädgårdsavfall och det kan ju vara svårt att ha en så pass stor inne... beror ju förståss på hur stor trädgård du har!
KURT
CITAT (evely @ 22-05-2007, 09:47) *
Ett alternativ är ju att ha kompost inne, det är lättare att hålla koll på sniglar då. Fast du kanske mest ville ha den till trädgårdsavfall och det kan ju vara svårt att ha en så pass stor inne... beror ju förståss på hur stor trädgård du har!

Man kan ju också passa på att asfaltera gräsmattan så att inte sniglarna kommer åt att äta gräset!
myskmadra
a0a.gif
rosita
CITAT (KURT @ 22-05-2007, 08:32) *

Om jag låter sniglarna härja fritt i trädgårdskomposten, så äter de sig ju feta där och när de blivit stora, så äter de mera! Då räcker inte komposten till, utan sniglarna letar upp rabatter och köksland och då kräver de stora sniglarna mycket mat! Så några spanska skogssniglar vill i alla fall inte jag föda upp!

På en vecka plockade jag bort ca 1000 nykläckta sniglar ur min kompost! ranting.gif Om de fått vara kvar där, så hade de varit stora nu.....och mina grönsaker hade blivit rejält naggade i kanten!
KURT
CITAT (rosita @ 22-05-2007, 12:51) *
Om jag låter sniglarna härja fritt i trädgårdskomposten, så äter de sig ju feta där och när de blivit stora, så äter de mera! Då räcker inte komposten till, utan sniglarna letar upp rabatter och köksland och då kräver de stora sniglarna mycket mat! Så några spanska skogssniglar vill i alla fall inte jag föda upp!

På en vecka plockade jag bort ca 1000 nykläckta sniglar ur min kompost! ranting.gif Om de fått vara kvar där, så hade de varit stora nu.....och mina grönsaker hade blivit rejält naggade i kanten!

Det är väl bra om de samlas där, det bör ju vara mycket lättare att döda dem där, än att leta efter dem bland grönsakerna och försöka döda dem där . I komposten kan man använda mera våld, utan att skada några växter! Och de döda sniglarna göder komposten, och lockar till sig mera sniglar!
anna_rispan
Jordisering. Är det att bara lägga avfallet på landet o låta maskarna käka upp det?
Nila
Jag är oxå skeptisk till att låta sniglarna härja fritt i komposten. Det värsta med dem är ju att de förökar sig och förökar sig och förökar sig... Kommer man någonsin bli av med sniglarna, eller får man leva med det här i all evighet...?

Jordisering kan du läsa om på länken Rosita skrev: www.skurupsborren.se
Verkar vara en smart idé tycker jag.
rosita
CITAT (anna_rispan @ 22-05-2007, 17:29) *
Jordisering. Är det att bara lägga avfallet på landet o låta maskarna käka upp det?

Jordisering innebär att man borrar ett hål med skurupsborren och lägger avfallet däri och sedan täcker med jord.

jordisering
silas
CITAT (Nila @ 22-05-2007, 21:53) *
Jag är oxå skeptisk till att låta sniglarna härja fritt i komposten. Det värsta med dem är ju att de förökar sig och förökar sig och förökar sig... Kommer man någonsin bli av med sniglarna, eller får man leva med det här i all evighet...?

Kanske beror det också på vad man har för utgångspunkt vad gäller sniglar... jag har inget större problem med dem (vi slåss om salladslandet varje år, de och jag, men det kan jag leva med) och har svårt att utrota dem helt (odlar på en kolonilott som gränsar mot skog). så jag är nöjd om jag bara inte _befrämjar_ tillväxten av sniglar. det är det som är frågan (eh, ja, för mig i alla fall, ledsen om jag snor tråden... blush.gif ): om de förökas mer i min kompost än vad de hade gjort om de valt att bosätta sig två meter bort där min odlingsplätt slutar...
MB1965
Nä vänta lite nu.

Animalskt avfall och det får man inte gräva ned pga smittorisk.

Hushållskomposten är oftast förbjuden att gräva ned i tätbebyggt område.

Trädgårdsavfall går däremot jättebra att stoppa ned i marken

katah
jordisering med skurpsborren är toppen och som sagt borren är bra på när man ska plantera eller gräva ner plintar, DET har vi testat funnit den bra till!

Det är förvånansvärd lätt att använda!, Vi har den storleken som ger ett hål ungefär som hinken storlek och det är bra om man har mycket plats, men i dag skulle jag köpa hälst den lite smalare varianten, för då kan man borra hål även på rabatter mm.
man kanske får borra några flera hål , men man kan ju sprida godis till flera ställen då!
Nila
CITAT (silas @ 22-05-2007, 23:11) *
Kanske beror det också på vad man har för utgångspunkt vad gäller sniglar... jag har inget större problem med dem (vi slåss om salladslandet varje år, de och jag, men det kan jag leva med) och har svårt att utrota dem helt (odlar på en kolonilott som gränsar mot skog). så jag är nöjd om jag bara inte _befrämjar_ tillväxten av sniglar. det är det som är frågan (eh, ja, för mig i alla fall, ledsen om jag snor tråden... blush.gif ): om de förökas mer i min kompost än vad de hade gjort om de valt att bosätta sig två meter bort där min odlingsplätt slutar...

Jag gillar förstås inte att de äter upp min sallad, men det värsta av allt tycker jag är risken att trampa gå en slemmig snigel när man vill gå barfota i trädgården... sick.gif
Nila
Hmm... är helt inne på att köpa en Skurupsborr nu. Tycker det verkar super. Men måste fråga lite först, ni som har provat... Först om storleken... Räcker det med minsta storleken? Vill man ha större hål kan man väl borra ett par ggr runt omkring? Och vad händer om man skulle råka borra rakt ner i en sten? Går inte borren sönder då?
myskmadra
Efter att ha kollat på Söderläge igår (elstängsel mot sniglar) fick jag en idé som kanske inte är så enkel att genomföra.
En kompost på ben. Alltså en låda som står på ben. En sida har en lucka så att man lätt kan tömma.Längs nedre kanten fästs elkablarna och sniglarna hindras från att klättra upp. Kanske en idé för odling framöver att ha pallkragarna på ben. Om vi nu är på väg mot ett mildare klimat med fler sniglar.

Bee
CITAT (Nila @ 23-05-2007, 21:29) *
Jag gillar förstås inte att de äter upp min sallad, men det värsta av allt tycker jag är risken att trampa gå en slemmig snigel när man vill gå barfota i trädgården... sick.gif

Det där kan jag hålla med dom! Numera går det inte att gå barfota i gräset annat än dagtid soliga dagar! Sniglarna har helt förstört det nöjet ranting.gif Vidriga är vad dom är!

Ang SKurupsborret. Jag köpte ett sånt tidigt i år, 17,5-cm-varianten. Det har varit toppen att ha när vi grävde upp en ny rabatt. Helt suverän för att plantera rosorna, man behvde inte gräva lika mycket. Borret är ett jättebra komplement till spade och grep smile.gif

rosita
CITAT (Nila @ 23-05-2007, 22:18) *
Hmm... är helt inne på att köpa en Skurupsborr nu. Tycker det verkar super. Men måste fråga lite först, ni som har provat... Först om storleken... Räcker det med minsta storleken? Vill man ha större hål kan man väl borra ett par ggr runt omkring? Och vad händer om man skulle råka borra rakt ner i en sten? Går inte borren sönder då?

Visst kan man köpa minsta storleken och borra ett par ggr om man vill ha hålet större, men vitsen med borren är ju att det är så enkelt jämfört med att gräva och då blir det inte lika enkelt. Det bästa är väl att fundera över vad man mest kommer att använda borren till och sen köpa en storlek som passar det. Jag minns inte just nu vilken storlek jag har, men hålen blir precis lagom till att tömma min lilla hink med avfall.
Om man skulle stöta på en sten, så går inte borren sönder. Antingen får man flytta borren några cm eller lyfta upp stenen.
Som någon sa: borren är verkligen ett utmärkt komplement till spade och grep! 000.gif
Nila
Ni som har provat skurupsborren... vilken storlek har ni??
eugenia
Det verkar helt vansinnigt att avstå från att ha en kompost för att det finns skogsniglar i trädgården. Sniglarna finns över hela trädgården men dras de till en öppen kompost (vilket mina mördarsniglar inte gör, de föredrar grönsakslandet) så är det ju där du ska plocka dem och ta död på dem. Själv avlivar jag mina i frysen i 24 timmar sedan åker de till komposten och ingår i den.

Vill du ha en sluten kompost som komplement kan du använda en vattentunna med hål i botten. Det är ju billigare än en specialtillverkad. Det har jag provat i flera år och det fungerar jättebra. Jag håller med om att sniglarna är jobbiga, vi blir nog aldrig av med dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon