Nila
Är nybliven trädgårdsägare. smile.gif
Har alltid tänkt att jag ska ha en kompost i min trädgård. MEN - nu är det så att min trädgård kryllar av mördarsniglar. En granne sa att han hade gjort sig av med sin kompost, för där älskade sniglarna att vara. Därför funderar jag på att inte ordna någon kompost just nu. (Jag är nybörjare på trädgård, och har ganska många projekt som jag ska fixa med och sätta mig in i ändå.) Men var gör man av trädgårdsavfallet om man inte har en kompost? Kan man förvara det i en behållare (typ soptunna), och sen åka till tippen när den är full? Eller blir det äckligt och en massa lukt då? Kanske kan hålla undan sniglarna?
anna_rispan
Har du en liten plätt du odlar på kan du gräva ner avfallet direkt i landet. Ja du får ju så klart välja avfall. INte maskrosröter då.. hehe. Men blast och skal från frukt o så vidare.

Vi får ihop en hink i veckan kankse med hushållsavfall. Men om du får ihop en väldig massa från trädgården kanske det inte funkar.

Vad samlar du på dig tror du??

Jag har lagt en massa rotogräs i sopsäckar. Inte snyggt kanske men det är ett experiment. Får se vad det blir va det.

Hopas att du komemr på nån bra lösning!
KURT
En isolerad varmkompost där man också tillsätter hushållsavfall blir också snigelsäker, eftersom värmen blir så hög.
rosita
CITAT (KURT @ 15-05-2007, 06:39) *
En isolerad varmkompost där man också tillsätter hushållsavfall blir också snigelsäker, eftersom värmen blir så hög.

Jodå, själva komposten blir snigelsäker, men under komposten hittade jag 500-1000 snigelägg förrförra hösten! -fear-.gif
rosita
#1 Du kan jordisera, det gör jag och det funkar jättebra. bravo.gif Mycket enklare än att gräva och kräver mindre plats också. Det kan vara svårt att hitta nån plats när hela landet är fullt av nya grödor, men det är en så kort tid. Så fort man börjar skörda, blir det ny plats.

www.skurupsborren.se/
Nila
Jag har ganska stor tomt, 1300m2, så jag antar att det kommer bli en hel del trädgårdsavfall.