Full version: Kiwi
mogge92
Hej hej! Har visserligen redan kiwi av den sorten man köper i gardencenters, men likväl vill jag ändå prova med frösådd. Frågan är hur jag går tillväga och hur lång tid det tar innan dom "tittar upp"?
Cathis
Jag satte frö från en vanlig köpkiwi för ganska länge sedan.
Jag tror dom har stått i mellan 4 - 6 veckor.
Var precis på väg att slänga alltihopa när jag igår såg två
små plantor titta upp. yahoo.gif

Jag satte i vanlig såjord, höll jorden fuktig och till slut så
kom dom upp. Jag tog fröerna direkt från kiwin och satte
i jorden.

Lycka till!
Anna!
Tips från mina små kiwiodlingsförsök: Ta ur kärnorna och försök få bort fruktköttet (ibland är det lättare när fröna torkat). Lägg på ett papper att torka ett par dagar och plantera sedan grunt i en kruka. Enklast att sprida ut fröna på jorden och sedan strö ett tunnt lager jord över. Sätt en plastpåse över krukan, med lufthål och ställ varm för att gro. Vattna genom att duscha på ytan. De gror efter några veckor. Jag tycker dock att det är svårt att få dem att överleva hjärtbladsstadiet, så mitt tips är att så många frön!
Om de inte gror kan de bero på att de behöver stratifieras, alltså att de behöver en kall period för att gro. Stoppa dem i kylen några veckor brukar fungera.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon