Full version: Aralia
frågvis
Hej allihop!! help.gif
Det är första gången jag skriver i ett forum.
Har en fråga ang en aralia som gulnar och se ut att tappa färgen på bladen,
för att så småningom torka ut.
Såg i en bok några bilder som liknade min aralia.
Där stod det att den växten blivit "kloridförgiftad".
Är det någon som vet något om detta? Hoppas någon kan ge mig några råd.
Jag vill inte kasta plantan ännu, eftersom inte alla blad visar samma tecken.

MVH B-M
clivia
Frågvis, det är svårt att ge några råd om du åtminstone inte visar en bild på din planta. dunno.gif

MVH/Clivia
frågvis

DSC00006.JPG Aralia

Hej clivia och alla andra.

Här kommer en bild på min aralia. Nu är det kanske att svara.
"Sorry jag är en nybörjare inom forumet"

Man lär så länge man lever
B-M
Fenja
Hej och välkommen hit! Du behöver inte alls be om ursäkt! Har du kollat så att du inte fått ohyra på din aralia? Du kan läsa här och se om du känner igen någon av symptomen.
Hur har du den placerad, får den tillräckligt med ljus? Är det länge sedan du planterade om den? Gödselvattnar du den? Kan den har stått i vatten och blivit för blöt och börjat ruttna? Berätta så mycket du kan!
Mvh
Fenja
clivia
Frågvis, du bör byta jord, rötterna mår illa sad.gif , du kanske måste ta bort några (ruttnade) av dem. Överföring av näringsämnena fungerar inte alls g.gif . Jag tror inte att detta är kloridförgiftning no.gif . Duscha efter omplanteringen och observera plantan sedan några dagar hur den reagerar. Rör inte på den första tiden efter omplanteringen för att nya rötterna har tid att bildas. Vattna inte för mycket, använd fingerkänsla, om du inte är säkert att du ska vattna, vattna inte. Jag håller tummarna att rädningsoperationen lyckas!!! kram2.gif smile.gif smile.gif
frågvis
CITAT (Fenja @ 14-05-2007, 21:58) *
Hej och välkommen hit! Du behöver inte alls be om ursäkt! Har du kollat så att du inte fått ohyra på din aralia? Du kan läsa här och se om du känner igen någon av symptomen.