Full version: Aralia
frågvis
Hej allihop!! help.gif
Det är första gången jag skriver i ett forum.
Har en fråga ang en aralia som gulnar och se ut att tappa färgen på bladen,
för att så småningom torka ut.
Såg i en bok några bilder som liknade min aralia.
Där stod det att den växten blivit "kloridförgiftad".
Är det någon som vet något om detta? Hoppas någon kan ge mig några råd.
Jag vill inte kasta plantan ännu, eftersom inte alla blad visar samma tecken.

MVH B-M
clivia
Frågvis, det är svårt att ge några råd om du åtminstone inte visar en bild på din planta. dunno.gif

MVH/Clivia
frågvis

DSC00006.JPG Aralia

Hej clivia och alla andra.

Här kommer en bild på min aralia. Nu är det kanske att svara.
"Sorry jag är en nybörjare inom forumet"

Man lär så länge man lever
B-M
Fenja
Hej och välkommen hit! Du behöver inte alls be om ursäkt! Har du kollat så att du inte fått ohyra på din aralia? Du kan läsa här och se om du känner igen någon av symptomen.
Hur har du den placerad, får den tillräckligt med ljus? Är det länge sedan du planterade om den? Gödselvattnar du den? Kan den har stått i vatten och blivit för blöt och börjat ruttna? Berätta så mycket du kan!
Mvh
Fenja
clivia
Frågvis, du bör byta jord, rötterna mår illa sad.gif , du kanske måste ta bort några (ruttnade) av dem. Överföring av näringsämnena fungerar inte alls g.gif . Jag tror inte att detta är kloridförgiftning no.gif . Duscha efter omplanteringen och observera plantan sedan några dagar hur den reagerar. Rör inte på den första tiden efter omplanteringen för att nya rötterna har tid att bildas. Vattna inte för mycket, använd fingerkänsla, om du inte är säkert att du ska vattna, vattna inte. Jag håller tummarna att rädningsoperationen lyckas!!! kram2.gif smile.gif smile.gif
frågvis
CITAT (Fenja @ 14-05-2007, 21:58) *
Hej och välkommen hit! Du behöver inte alls be om ursäkt! Har du kollat så att du inte fått ohyra på din aralia? Du kan läsa här och se om du känner igen någon av symptomen.
Hur har du den placerad, får den tillräckligt med ljus? Är det länge sedan du planterade om den? Gödselvattnar du den? Kan den har stått i vatten och blivit för blöt och börjat ruttna? Berätta så mycket du kan!
Mvh
Fenja

Hej Fenja och tack. Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor.
Har kollat efter ohyra men ser inga tecken på det. Eftersom aralian kan stå en bit in i rummet har jag den
stående 1m in i rummet med söderläge, så jag tycker inte att den står för mörkt. Köpte den i höstas och
planterade om den efter ca 1månad. Gödselvattnar var tredje-fjärde vecka. Tror inte att den fått varken
för lite eller för mycket vatten. Har en mätare som jag använder innan jag vattnar alla mina blommor.
Har tidigare alltid vattnat för mycke.
Du kanske vet något annat som jag kan göra för att slippa kasta den?

Mvh
frågvis
frågvis
CITAT (clivia @ 14-05-2007, 22:55) *
Frågvis, du bör byta jord, rötterna mår illa sad.gif , du kanske måste ta bort några (ruttnade) av dem. Överföring av näringsämnena fungerar inte alls g.gif . Jag tror inte att detta är kloridförgiftning no.gif . Duscha efter omplanteringen och observera plantan sedan några dagar hur den reagerar. Rör inte på den första tiden efter omplanteringen för att nya rötterna har tid att bildas. Vattna inte för mycket, använd fingerkänsla, om du inte är säkert att du ska vattna, vattna inte. Jag håller tummarna att rädningsoperationen lyckas!!! kram2.gif smile.gif smile.gif

Hej igen.
Tack för dina råd.thanks.gif tummenupp.gif Gör nog som du föreslår, men ska avvaka för att höra fler råd. confused.gif

Mvh frågvis
Alexander-VG-zon3
tycker det ser ut som solskador eller/och värmeskador . mina frilands planterade Aralior får alltid solskador den första tiden . då dom inte är planterade i helt skugga . Aralior vill ju ha djup djup skugga på friland lika så vill den nog ha det inne plus fuktigt och svalt runt +20c som max . dock uthärdar den över +25c om det är friskt och fuktigt i jorden . då mina hade över +30c i somras och dom klarade sig med vatten oftast 3gånger per dag

är det bara ett blad ?? eller fler som blir eller är det fler ??
för det skulle va konstigt om bara ett blad får solskada
Fenja
Jag skulle börja med att klippa bort alla gulnande blad så slipper plantan slösa energi på dem. Ta ur den ur krukan och se hur det ser ut... är det en massa rötter som snurrat sig i botten av krukan så klipp ett kors i dem under och plantera i en större kruka.
Är det inte en massa rötter peta försiktigt isär jordklumpen och kolla hur det ser ut inuti. Som Clivia säger kan det finnas ruttnande rötter. Ta bort dem och kruka om den i ny jord och vattna mycket måttligt och låt den torka upp ordentligt mellan varven, det tål den.
Kan du försök att ställa den ljust men inte i direkt sol och håll koll på hur den utvecklas. Ge den eventuellt en påse med hål över sig ett par dagar så får den hjälp att komma i gång i ett bra klimat.
Lycka till!
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 22:54) *
Jag skulle börja med att klippa bort alla gulnande blad så slipper plantan slösa energi på dem. Ta ur den ur krukan och se hur det ser ut... är det en massa rötter som snurrat sig i botten av krukan så klipp ett kors i dem under och plantera i en större kruka.
Är det inte en massa rötter peta försiktigt isär jordklumpen och kolla hur det ser ut inuti. Som Clivia säger kan det finnas ruttnande rötter. Ta bort dem och kruka om den i ny jord och vattna mycket måttligt och låt den torka upp ordentligt mellan varven, det tål den.
Kan du försök att ställa den ljust men inte i direkt sol och håll koll på hur den utvecklas. Ge den eventuellt en påse med hål över sig ett par dagar så får den hjälp att komma i gång i ett bra klimat.
Lycka till!
Fenja

och även flytta den till norr eller öst fönster där den trivs som bäst .
frågvis
CITAT (flaxss @ 15-05-2007, 23:15) *
och även flytta den till norr eller öst fönster där den trivs som bäst .

Den är för stor att ha i ett fönster, men tack i alla fall får alla råd.
Skriver och berättar hur det går.
Alexander-VG-zon3
CITAT (frågvis @ 16-05-2007, 08:26) *
Den är för stor att ha i ett fönster, men tack i alla fall får alla råd.
Skriver och berättar hur det går.

sätt den då på golvet intill öst fönster
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon