Full version: Hägerbild
Maggan H
Fast bilden visar plasthägern!

[attachment=2564:häger.jpg]
Gossen Ruda
Skaffar du fler och sätter upp runt dammen kan du får en hägring. rolleyes.gif biggrin.gif
KURT
Den sitter väl inte alltför nära dammen? Så att fiskarna är konstant livrädda!
Gillan
Fin bild Maggan!, men jag måste få fråga om det verkligen är som Kurt säger! Att man kan skrämma ihjäl fiskarna med en sån " fuskare". Vi har ju varken vatten eller fisk än i vår blivande damm. Men det kan ju vara bra att veta confused.gif
Gillan
okej, " konstant livrädda" och " skrämma ihjäl " är väl kanske inte samma sak, men dock ganska hårfint?! Så ett svar från dig hade inte suttit fel Kurt yes.gif .
KURT
CITAT (Gillan @ 15-05-2007, 06:39) *
okej, " konstant livrädda" och " skrämma ihjäl " är väl kanske inte samma sak, men dock ganska hårfint?! Så ett svar från dig hade inte suttit fel Kurt yes.gif .

Nej, förmodligen ser fiskarna snarare rörelser. Fiskarna verkar ju uppenbarligen inte se en fiskande häger som står stilla i vattnet. Så det är nog snarare rörelser som skrämmer dem.
Gillan
CITAT (KURT @ 15-05-2007, 08:02) *
Nej, förmodligen ser fiskarna snarare rörelser. Fiskarna verkar ju uppenbarligen inte se en fiskande häger som står stilla i vattnet. Så det är nog snarare rörelser som skrämmer dem.

Okej, tack för svaret Kurt. Sånt här kan ju vara bra att veta den dan det blir aktuellt..............och den dan närmar sig med stormsteg här verkar det som giggle.gif flirting.gif
TobbeGarden
Jag bor inte alls långt i från havet och skulle då ha en måskoloni , men faktum är att jag ser aldrig några måsar . Har i stället två duvor och dom e ju harmlösa .Skator har också ett bo inne hos grannen men ser aldrig dom vara i närheten av dammen . Mvh Tobbe
Maggan H
Vi fick faktiskt flytta på hägern, fiskarna VAR rädda, kanske av erfarenheten... coolgleam.gif Så nu står den en bit upp bakom dammen istället för framför. Fiskarna lämnade inte djuphålan innan vi flyttade den.
Gillan
Tycker det är jättebra info. Sånt här tänker man kanske inte på det första man gör, när man har varken kunskap eller vana. Man försöker ju läsa sig till det mesta, men det kanske är de små detaljerna som avgör vad som är bra eller inte bra för fiskarna. Tack! tummenupp.gif
Bettis
Himla snygg damm Maggan 000.gif
Anma
Jättefint!

Vi har ett ställe där det finns aldeles äkta häger på väg mot Raggarön från Östhammar. Finfina är dom! Ska ta med kameran någon dag och åka dit och fota.
Maggan H
CITAT (Bettis @ 17-05-2007, 11:36) *
Himla snygg damm Maggan 000.gif

Tack, det har tagit oss några år... thanks.gif Och ändå syns bara hälften, ungefär! Fast det är roligt med lite semesterprojekt! cool.gif
anneli85
Maggan så otroligt vacker damm du har tummenupp.gif . Har du gjutit eller är det duk? Hur får man stenen att ligga kvar på sidorna om dammen? Ursäkta mina frågor jag är helt novis, men väldigt sugen på en liknande damm som din.
Maggan H
CITAT (anneli85 @ 22-05-2007, 13:53) *
Maggan så otroligt vacker damm du har tummenupp.gif . Har du gjutit eller är det duk? Hur får man stenen att ligga kvar på sidorna om dammen? Ursäkta mina frågor jag är helt novis, men väldigt sugen på en liknande damm som din.

Det är en salig blandning av glasfiber ihopkopplad med dammduk, det var enda sättet att få vatten mellan stenbumlingarna. Stenen är travad från bottnen och upp med duk bakom.Detta är en bild från förra året.
[attachment=3023:dammen_060721.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon