Full version: Fika i tropikerna!
GrönisLime
Hej

Jag har fått en galen fundering på hjärnan om att jag vill tropika till min balkong. Har nyligen lagt mörkbrunt trägolv på balkongen och har även köpt in matchande trämöbler. Skulle nu vilja bygga upp en tropisk känsla kring detta, med stora växter med stora blad. Funderar på att skicka upp en infravärmare i taket (inbyggd balkong) och sätta ut en högtalare som kör lite svaga djungelljud på beställning.

Är det någon som kan tipsa om lite växter som ser "djungelaktiga" ut (länka gärna till bilder om ni har). De skall klara av att stå ute på sommaren ca juni-augusti med soltimmar från 7-11 på morgonen. Detta betyder förmodligen att det blir svårt för riktiga tropiska växter att överleva, men så länge de ger rätt känsla är jag rätt öppen.

/Grönis
Stella-Polaris
Kul tanke.
Blev inspirerad då jag snart har min balkong färdig.

Resina och Banan för de stora bladen. Bananen kan dock vara kinkig med sol.
Passionsblomma, Purpurvinda eller humle som får växa längs med trådar eller monterade grenar. Kanske en spann med Hässelbrodd.
Murgröna som får slingra sig på golvet (kan stå ute året om). Kanske tussilago eller rabarber i en spann kan funka.
En kalla i en spann vore nog häftig.

Papyrus och större inomhus växter typ palmliknande som kan sättas ut på sommaren.

Skippa musiken och skaffa en ara eller kakadua : )

Vet inte riktigt hur Infravärme och växter funkar ihop. Kan dock vara problem de är för nära.
GrönisLime
Tackar för tipsen... skall kolla upp dessa i en växtaffär!

/Grönis
Stella-Polaris
CITAT (GrönisLime @ 16-05-2007, 00:16) *
Tackar för tipsen... skall kolla upp dessa i en växtaffär!

/Grönis

Om du vill ha en stor växt så är Ikea billigast. Purpurvinda köper du som frö, Hässelbrodd kan du hitta ute
bnegt
Finns en palm för inne- och utomhusbruk som kallas phoenix, liknar kottepalmen och jag tror det är en släkting till den.

Tål ner mot nollan och är ganska fin att titta på.
Annars så länge det håller sig över +5 så går väl dom flesta grönväxter att kastas ut.

Svar angående bananen så får jag själva säga att jag tycker den är krånglig, behöver mycket skötsel men borde inte vara så jättekinkig för solen, jag har en som växer nästan under en Ficus Elastica. En av grenarna från ficusen ligger precis över bananplantan. Visst, den växer inte så fort men ack så fin plantan ändo är.
Det är en andra generations planta som kom upp när jag lyckades ha livet av min första banan crying.gif
padde
Vilken bra idé! Ungeför såsom jag har det just nu biggrin.gif
Har du några bilder på din balkong?
Alexander-VG-zon3
CITAT (bnegt @ 17-05-2007, 10:20) *
Finns en palm för inne- och utomhusbruk som kallas phoenix, liknar kottepalmen och jag tror det är en släkting till den.

Tål ner mot nollan och är ganska fin att titta på.
Annars så länge det håller sig över +5 så går väl dom flesta grönväxter att kastas ut.

finns två arter som säljs

Kanariepalm - Phoenix canariensis tål -5c
Findadelpalm - Phoenix roebelenii tål 0c
Alexander-VG-zon3
CITAT (GrönisLime @ 14-05-2007, 22:01) *
Är det någon som kan tipsa om lite växter som ser "djungelaktiga" ut (länka gärna till bilder om ni har). De skall klara av att stå ute på sommaren ca juni-augusti med soltimmar från 7-11 på morgonen. Detta betyder förmodligen att det blir svårt för riktiga tropiska växter att överleva, men så länge de ger rätt känsla är jag rätt öppen.

/Grönis

vilken zon bor du i ?

ute växter som ser tropiska ut
jätte gunnera (vill ha mycket vatten) (zon 2-3)
agapanthus (zon 1-2)
parkaralia (zon 2-3)
rönnsumak
gräs
kejsarkrona
malva
frilands hibiskus (zon 1-3(4))
perenn hibiskus
klematis
vildvin
ormbunkar

ettåriga
luktärt
sommarmalva
datura

inneväxter inneväxter måste skuggas när du tar ut dom i maj och skyddas om det blir kallare än +10c +5c
fikus
palmer
banan
hibiskus
jasmin
hoya
brudorkide

på balkongen skydda växterna från blåst och sen på vintern sätter du ute växterna intill husväggen och ev lindar in dom i nåt så krukan inte fryser
kerstin z5-6
Flaxxs har ju tipsat bra om växterna -så här ser mina ut inne

på sommaren åker de ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon