vickeva
14-05-2007, 22:12
I mina föräldrars trädgård finns dessa konstiga fläckar i gräsmattan.
[attachment=2580:CIMG0682.jpg]
Är det någon som kan begripa vad det är? Mamma och pappa har försökt med allt. Förra året grävde de bort 10 cm jord, lade på ny jord och sådde i nytt gräs, men inget verkar hjälpa. Det kom nytt gräs fårn början ,men nu ser det likadant ut igen.
Är det någon som kan ha några tips om vad det kan vara och vad man kan göra?
[attachment=2581:CIMG0683.jpg]
Gossen Ruda
15-05-2007, 06:50
Kanske nån häxringsvamp? Eller grunt jordlager med sten eller berg under?
Hi!
Kan vara någon typ av larv som äter upp rötterna (ex ollonborre ). Ser ni fåglar där som hackar? Om ni gräver där så kan ni kanske hitta någon larv .
vickeva
15-05-2007, 09:31
De hittade inga larver när de grävde, det var det första vi tänkte på, inte särskilt mycket fåglar som pickar heller.
Sten har jag svårt att tro, detta ligger på sydkusten med bara sand så långt man kan gräva, grundvattnet ligger ganska grunt däremot..
Hi1
Dra i gräset och se om rötterna är kvar. Borde vara någon typ av borre
k_haggy
21-05-2007, 19:51
svårt att säga vad det är med hjälp av en bild, skulle behöva lite mer info för att kanske kunna hjälpa dig.
När under året kommer skadorna? har de gett någon gödning och i så fall vad, när och hur mycket? om du skär ut en bit och jämför med en bit "fiskt gräs", är det någon skillnad på jordens fuktighet och gäsets lukt?
Tjernhus
21-05-2007, 21:18
Jag skall gå ut och gräva och lukta i morgon och sedan komma med detaljerade uppgifter i morgon.
Tack så länge!
vickeva
21-05-2007, 21:23
CITAT (Tjernhus @ 21-05-2007, 22:18)

Jag skall gå ut och gräva och lukta i morgon och sedan komma med detaljerade uppgifter i morgon.
Tack så länge!

Duktig pappa!
Tjernhus
22-05-2007, 16:52
Hej!
Skadorna kommer strax efter att gräset börjat växa, blir först lika grönt och fint som hela gräsmattan / äntligen, tänker man /
men, efter några veckor gulnar det som på bilderna.
Nu har jag undersökt jorden där gräset växer, dels det skadade och dels friskt gräs strax intill.
Jag kan inte märka skillnad vare sig i fuktighet eller lukt, inte heller finns där några maskar eller andra djur
som inte skall vara där!
Vi gödslar med gräsmattegödsel, NPK 20 - 2 - 8, lika över hela gräsmattan.
Tacksam om någon har tankar som kan hjälpa oss att bli av med detta problem.
k_haggy
23-05-2007, 12:39
hej!
det låter och ser ut som någon slags svampsjukdom, svårt att säga vilken. Kanske gödslar du för mycket och för tidigt på våren och/eller för sent på hösten. Har du vanlig "villa blandning" med rödsvingel och engelskt rajgräs räcker det med 1 - 1 1/2 kg kväve per 100 kvm och år.
Bor du på sydkusten har du förmodligen ett högt pH-värde, det gynnar svampen. för att sänka det kan du ju alltid testa med järnsulfat det brukar hjälpa om det är någon svampsjukdom.
Ta gärna en riktig närbild på skadorna och sätt in!!
HiHaggy!
Kul att du spelar golf och dessutom är Greekeeper. Är golfare själv.
Tjernhus
23-05-2007, 18:23
Här kommer en närbild - få se om det hjälper
Hi!
Tror att haggy har rätt att det är någon typ av svamp. Har du tittat i länken som jag klistrade in?
Eva i Västerås
24-05-2007, 09:51
En kompis hade jätteproblem, och hittade ingen lösning på flera år, tills hon kom på att deras grannhund alltid morronkissade på samma ställe, inom sådär 1 m2...
Det var helt enkelt frätskador!
Kan det vara ett tips?
Tjernhus
24-05-2007, 10:21
CITAT (Carl @ 24-05-2007, 08:11)

Hi!
Tror att haggy har rätt att det är någon typ av svamp. Har du tittat i länken som jag klistrade in?
Ja, jag har både läst och tryckt ut, lutar nog också åt svamp....
Tjernhus
24-05-2007, 23:01
CITAT (Tjernhus @ 24-05-2007, 11:21)

Ja, jag har både läst och tryckt ut, lutar nog också åt svamp....

Men vad göra?
vickeva
25-05-2007, 06:35
Tidigare i tråden står att svamp gynnas av högt pH-värde, ni får väl sura ner lite...
Järnsulfat säger k_haggy, testa med det..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.