Hej!
Jag planterade tre klängrosor vid mitt garage i höstas, två "Polstjärnan" och en "Lykkefund". Polstjärnorna tar nu fart och det är en massa småkvistar som växer upp ur de långa grenarna som var från början.
Men min Lykkefund, som hade ganska lite grenar från början, ser bara grön och fin ut och växer väldigt sakta i jämförelse.
Är något fel? Jag har vattnat och gödslat dem lika mycket nu. Eller tar den bara tid på sig att komma igång? Eller väntar den på varmare väder?
Det är ganska blåsigt där de står och just nu är det ju kanske 10-12 grader och blåst. Torrt har det varit ett långt tag också.
Jag tror jag bor i zon 2, kanske ibland i zon 1 (bor på ö i Göteborgs norra skärgård)
Tacksam för tips!
Jag bor inte så väldigt långt ifrån dig och mina rosor som jag planterade för några veckor sen står också och stampar. Speciellt Rosa Mundi, dom andra har åtminstone några blad.
Man kan nog inte bortse från att blåsten kyler ner ordentligt och därmed får man kanske räkna upp några zoner om inte växterna står i lä.
Mina gamla rosor som är vana vid klimatet växer och frodas

Hav tröst!
Jag bor visserligen i zon 3, men till och med i zon 1-2 är det nog lite höga krav att höstsatta rosor nu både ska ha hunnit utveckla blad och ha börjat med grentillväxt. Om dina Polstjärnor redan hunnit med det så är det toppen, men jag skulle inte oroat mig alls för Lykkefundarna.
Intressant nog var det tvärtom hos mig. Jag höstsatta Polstjärnan och Lykkefund för några år sedan och det var Polstjärnan som ville ha ett år innan den satte fart. Den växte inte alls mycket första året, medan den sedan kom igång med ett brak.
Här räknar jag med att det tar fyra år innan klätterrosorna börjar likna något annat än långa spret med lite rosor på, även om jag njuter mycket också av spreten och de blommor jag får!
krellus
15-05-2007, 10:53
Hos oss i Zon 4(roslagen) går det också segt med vår Rosa Mundi.
Däremot går det desto fortare med vå Plena så är rejält på "g".
Pionerna växer så det knakar.
Tack för svar! Då slutar jag genast att oroa mig!
Såg att min Abraham Darby har synliga knoppar - är inte våren lite tidig i år?!?!?
Mvh frugb
Planterade Lykkefund för en månad sedan, den är grön med små skott, men annars har inget hänt, men den tar väl lite fart i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.