|
Om jag hittar sättlökar någonstans, kan man sätta dom nu ? Jag bor i zon 2-3.
Eva i Västerås
15-05-2007, 07:55
Visst! Jag brukar iofs sätta lökarna mycket tidigare, men sparar alltid lite för att jag gillar lökbladen. Men det hinner bli lökar av dom också. Vattna ordentligt för att sätta igång dom.
Jap, jag har massa lökblad redan uppe, hela årsbehovet av vitlök och även mycket av andra lökar , bladen är 30-40 cm långa, men jag får mer plats och funderar att sätta dit lite mer lökar.
Så tack för din snabba svar , jag ska snart åka och handla!
*Digitalis*
30-05-2007, 16:35
Lånar din tråd lite...
Jag har inte hunnit sätta mina gula sättlökar ännu, är det för sent nu? Jag bor i Skåne, zon 1 och det blir soligt och skyddat läge. Hur välgrävd och fin jord krävs? Ska mer eller mindre vända upp och ner på en bit gräsmatta, fylla på med komposterad jord och kanske, om det behövs, toppa med köpejord eller bränd kogödsel. Vilket blir bäst tror ni? Tacksam för svar!
Beror på vad man ska ha. Vill man ha lagringsdugliga fullmogna lökar kanske det är lite sent, vill man äta god "knippelök" och lökblast hela sommaren planterar man lite i taget så att det finns färsklök hela säsongen. I mitt kallväxthus skördar jag stora färsklökar redan nu, blasten kan du äta efter en månad (smakar som en kryddig gräslök) och ordentliga färsklökar kan du skörda efter två månader. Fullmogna lökar tar längre tid men ska du inte bli helt självförsörjande på lök kan du plantera nu. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt dom växer. Dom vill ha mycket näring och gillar inte att torka för mycket. Plantera gärna tätt (5cm) så kan du skörda genom att gallra ut allt efter som de växer och lämna var tredje eller så att växa sig stor till sensommaren. Färsklök och lökblast går alltid åt, i tomatsalladen, i potatissalladen, i woken, i kålsallad, till stekt potatis (lägg i strax innan färdigt) och i alla möjliga kalla såser med gräddfil m.m. Ugnsbakad färsklök + vitlöksklyftor med lite salt, timjan och olivolja smälter i munnen.
*Digitalis*
31-05-2007, 06:02
Tack för svaret! Jag ska göra ett försök i helgen, blir det bättre om man till en början lägger på fiberduk? Här nere har vi ju ofta väldigt milda höstar och vintrar, lökarna kanske hinner bli fullmogna med lite tur + fiberduk även längre fram? Eller hoppas jag för mycket då? :-)
Eva i Västerås
31-05-2007, 09:48
Kör på du. Som sagt, du har ju mat hela tiden medan löken växer.
CITAT (*Digitalis* @ 31-05-2007, 07:02)  Tack för svaret! Jag ska göra ett försök i helgen, blir det bättre om man till en början lägger på fiberduk? Här nere har vi ju ofta väldigt milda höstar och vintrar, lökarna kanske hinner bli fullmogna med lite tur + fiberduk även längre fram? Eller hoppas jag för mycket då? :-) Du behöver ingen fiberduk. Lök gillar inte riktigt när det blir för varmt, de som står i mitt växthus har börjat gå upp i blom redan och jag misstänker att det beror på värmen.
Eva i Västerås
01-06-2007, 07:44
Jag har hört att sättlök går i blom om man inte lyckas lura den att det fortfarande är år 1. Dvs om dom får känning av att det KAN ha varit vinter. Om det varit väldigt kallt åt lökarna i påsen eller efter man satt dom, alltså. Efter jag fick veta det slutade jag stoppa överbliven sättlök i kylen. Nu ligger den, till allmän irritation, på köksbänken och väntar på att bli utplanterad där det blir plats över. Och den går betydligt mer sällan i blom.
Fast det är nog mycket som kan lura löken att blomma.
CITAT (Eva i Västerås @ 01-06-2007, 08:44)  Jag har hört att sättlök går i blom om man inte lyckas lura den att det fortfarande är år 1. Dvs om dom får känning av att det KAN ha varit vinter. Om det varit väldigt kallt åt lökarna i påsen eller efter man satt dom, alltså. Efter jag fick veta det slutade jag stoppa överbliven sättlök i kylen. Nu ligger den, till allmän irritation, på köksbänken och väntar på att bli utplanterad där det blir plats över. Och den går betydligt mer sällan i blom.
Fast det är nog mycket som kan lura löken att blomma. Hmmm .... jag får kanske omvärdera in teori. Det kan mycket väl vara så att dom blommar för att jag satte ut dem för tidigt när det fortfarande var kalla nätter. Fast vitlöken står ju ute hela vintern ... och det funkar ju bra. Fast vitlöken blommade väldigt mycket förra året när det var så fasansfullt torrt i juli. Hur som helst, blommknopparna är lätta att plocka bort och lökarna blir bra ändå.
CITAT (Gurkan @ 01-06-2007, 11:30)  Hmmm .... jag får kanske omvärdera in teori. Det kan mycket väl vara så att dom blommar för att jag satte ut dem för tidigt när det fortfarande var kalla nätter. Fast vitlöken står ju ute hela vintern ... och det funkar ju bra. Fast vitlöken blommade väldigt mycket förra året när det var så fasansfullt torrt i juli.
Hur som helst, blommknopparna är lätta att plocka bort och lökarna blir bra ändå. Har de väl bildat blomknoppar så brukar det innebära att de redan har börjat aktivera och "ta" näring från löken. Det brukar betyda att lagringsförmågan blir sämre. läs gärna mera hos SLU
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2007, 13:21
Japp vanlig kepalök går upp i blom ifall man planterar ut dem för tidigt + ifall man har förvarat dem kallt innan utplantering. Nu är det definitivt inte för sent att sätta lök utan väldigt lagom vi planterar ut pluggplantorna med sådda lökplantor bästa vecka på jobbet.
Aha ... det förklarar en del. Hur som helst skördar jag redan rejäla lökar, 5-7cm, så det är helt ok om en del går till spillo. Har planterat i tre omgångar under mars-april så jag kan ju jämföra resultaten lite längre fram.
Åsa : Hur länge förkultiverar ni lök från frö ? Har massa frön men har inte provat dessa, får nog bli några pluggbrätten med lök nästa år.
Se även artikeln hos Gröna Rum (det var det faktaspäckade trädgårdsprogrammet som SVT hade, innan fakta och kunnskap förbjöds på SVT).
Där var verkligen mycket matnyttigt om lagringen, ska läggas till minnet här
växthusjonte
03-06-2007, 19:18
CITAT (Eva i Västerås @ 01-06-2007, 08:44)  Jag har hört att sättlök går i blom om man inte lyckas lura den att det fortfarande är år 1. Dvs om dom får känning av att det KAN ha varit vinter. Om det varit väldigt kallt åt lökarna i påsen eller efter man satt dom, alltså. Efter jag fick veta det slutade jag stoppa överbliven sättlök i kylen. Nu ligger den, till allmän irritation, på köksbänken och väntar på att bli utplanterad där det blir plats över. Och den går betydligt mer sällan i blom.
Fast det är nog mycket som kan lura löken att blomma. Om du köper sättlök så finns det värmebehandlad lök som inte går i blom, i varje fall från Lord Nelson. Om man frösår däremot så blir det nog lite knepigare.
CITAT (Eva i Västerås @ 01-06-2007, 08:44)  ......
Fast det är nog mycket som kan lura löken att blomma. Ja, lök är tydligen oerhört lättlurad. Nästa år ska jag plantera den 1:e April på pin-kiv.
Eva i Västerås
05-06-2007, 08:15
CITAT (Gurkan @ 03-06-2007, 23:01)  Ja, lök är tydligen oerhört lättlurad. Nästa år ska jag plantera den 1:e April på pin-kiv.  Fniss! Alltid värt ett försök. Jag har börjat skörda rödlök nu, fast det är mest blad. Men gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|