Full version: Små larver
Discogiraffen
Hej trädgårdsvänner! Efter allt snigeljagande, mosskrattande och maskrosgrävande har jag hittat en ny fiende i min fina trädgård... Det är små gröna larver (kanske en halv centimeter) som ligger ihopkrullade i löven på diverse träd. Jag tror det är sådana som sedan hänger i små trådar ner från träden, som en larvgardin. De finns på ett syrenträd, och i plommonträdet och, tror jag, i äppleträdet. Annars är det något annat som bor där... Vad ska jag göra mot/med dem? Ska jag göra något? Det här är första våren i ett hus, så jag är totalt okunnig... Hjälp?
Åsa, mälardalen zon 2
Träd klarar en hel del, de klarar t.o.m totala kalätningar flera år i rad så man måste faktiskt inte göra någonting, de brukar grönska igen ganska snart efter kalätning. Samt ofta brukar många såna här problem variera från år till år. Det är nog bara på fruktträd man ibland bekämpar ex. frostfjäril ifall man vet att det är den som kaläter flera år i rad för det påverkar ju skörden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon