Christoffer
Hitta av en slump denna sida, och blev fundersam över att Camellia sinensis fanns med på listan.
Jag har aldrig hört någon få en leverskada av vanligt te, men hur riskabelt/oriskabelt är det egentligen?

SIDAN
KURT
Om man söker på Google Scholar, så finner man ganska många artiklar som visar ett sådant samband ja. Inte så konstigt eftersom te innehåller polyfenoler.
Bee
Det var en märklig blandning på den sidan. Jag hajade till för flera av de leverpåverkande "ämnena", inte minst aloe vera som jag pådyvlats tre flaskor att dricka av varje dag. Fast det är väl med det som allt annat - man skall inte överkonsumera. Jag menar, vanlig sprit ger också leverskador om man dricker för mycket av sånt :)Det gäller väl te också.

Fenja
Alla produkter från växtriket ska användas som kur, alltså under en bestämd tidsperiod och därefter ska ett längre uppehåll göras. Gör man inte detta kan man få lika mycket biverkningar och skador som av kemisk medicin. Skälet till att man ska vara försiktigare än med kemiskt framställd medicin är att man inte kan reglera doseringen så exakt som på kemiskt framställda preparat.
Mvh
Fenja
Bee
CITAT (Fenja @ 15-05-2007, 11:03) *
Alla produkter från växtriket ska användas som kur, alltså under en bestämd tidsperiod och därefter ska ett längre uppehåll göras. Gör man inte detta kan man få lika mycket biverkningar och skador som av kemisk medicin. Skälet till att man ska vara försiktigare än med kemiskt framställd medicin är att man inte kan reglera doseringen så exakt som på kemiskt framställda preparat.
Mvh
Fenja

Tack för det, Fenja! Då vet jag vad jag skall säga till AloeVera-försäljaren. Hon tyckte ju att man skall dricka det kontinuerligt. Klart hon säger förresten, så dyrt som det är och detta är ett av hennes levebröd smile.gif
Piccante
CITAT (Christoffer @ 15-05-2007, 10:07) *
Hitta av en slump denna sida, och blev fundersam över att Camellia sinensis fanns med på listan.
Jag har aldrig hört någon få en leverskada av vanligt te, men hur riskabelt/oriskabelt är det egentligen?

SIDAN

Verkar ju vara seriösa uppgifter då det såt referenser efter. Man kan ju alltid leta upp de artiklarna och läsa hur testen var utförda. Tror inte en normalkonsumtion av te ger svåra biverkningar iofs. Det jag anmärkte på däremot var att uppgifterna verkar komma från studier som uteslutande tittat på leversjukdomar? Extacy och kokain nämns inte som hallucinogena eller att de medför andra psykiska och fysiska hälsorisker utan bara att de kan skada levern?
Fenja
CITAT (Bee @ 15-05-2007, 11:21) *
Tack för det, Fenja! Då vet jag vad jag skall säga till AloeVera-försäljaren. Hon tyckte ju att man skall dricka det kontinuerligt. Klart hon säger förresten, så dyrt som det är och detta är ett av hennes levebröd smile.gif

Aloe Vera-juice hjälper många med magproblem och det balancerar även upp funktionen allmänt i kroppen. Du kan dricka en kur på 2-3 månader därefter gör du ett upphåll på 1-2 månader och så kan du ta en kur till om du behöver det. Jag tror att det här kontinuerliga bruket av aloe som försäljarna förespråkar är rena vansinnet, även om de flesta produkterna är gjorda på torkad aloe och har en kraftigt minskad funktion. Kolla hur hennes produkter är gjorda? Är de baserad på torkad aloe, köp dem inte, då finns det sådana på marknaden som är mycket bättre!! wink.gif DU kan göra din egen juice om du har plantor hemma med biggrin.gif.
Mvh
Fenja
Nina H
Fenja - du menade säkert inte allt från växtriket. De flesta äter ju saker varje dag som äpplen och andra frukter, men jag kan hålla med om just örter. Men vanligt te gör mig tveksam. Då skulle väl alla kineser och japaner ha leverproblem?
Polyfenoler? Det är väl det som finns i vin som de säger är så bra för hjärtat? Eller cyklar jag på nu?
Man måste också se på vilka mängder det är fråga om. Äter man ett kilo persilja om dagen får man cancer, så då skulle man kunna säga att persilja är cancerogent.
Fenja
CITAT (Nina H @ 15-05-2007, 22:47) *
Fenja - du menade säkert inte allt från växtriket. De flesta äter ju saker varje dag som äpplen och andra frukter, men jag kan hålla med om just örter. Men vanligt te gör mig tveksam. Då skulle väl alla kineser och japaner ha leverproblem?
Polyfenoler? Det är väl det som finns i vin som de säger är så bra för hjärtat? Eller cyklar jag på nu?
Man måste också se på vilka mängder det är fråga om. Äter man ett kilo persilja om dagen får man cancer, så då skulle man kunna säga att persilja är cancerogent.

Nej, inte allt! biggrin.gif Jag menar medicinalörter förstås.
Mvh
Fenja
Stella-Polaris

En Kines dricker en massa grönt te varje dag och blir strax över 60 år. En Japan dricker bara några koppar te per dag, super sedan ohejdat medans han kedjeröker och dör när han är över 80. En Svensk bäljar kaffe, smygsuper hembränt, röker och snusar och dör ett-två år innan Japanen. Slutsats????
Stella-Polaris
CITAT (Nina H @ 15-05-2007, 22:47) *
Då skulle väl alla kineser och japaner ha leverproblem?

Är det kanske därför asiater bruka förknippas med en viss färg??? whistling.gif
emas
Sidan som du hänvisar till ligger under www.internetmedicin.se. Har tidigare uppfattat den sidan som seriös. I inledningen på sidan står "de i litteraturen rapporterade misstänkta sambanden mellan örtpreparat/'naturprodutker' och leverskador". D v s samband som kan finnas. Så tipset att kolla de specifika referenserna tror jag är himla bra.

Bra att tänka på är väl att vi människor är lika, men ändå kan vara relativt olika när det kommer till proteinnivå. Levern hjälper kroppen att hantera främmande ämnen så att de kan brytas ner eller omvandlas till ämnen som kan utsöndras. Hur bra levern är på att ta hand om ett visst ämne beror på vilka gener vi har, men även på om samma ämne eller liknande ämnen har tagits om hand mycket på sista tiden eller behöver tas om hand i stor mängd just nu. Därför kan ett ämne vara helt ok för sig självt, men vara skadligt i kombination med ett annat (jämför läkemedel + läkemedel eller läkemedel + naturläkemedel eller något + något) eller betyda en ökad risk om det förekommer i kroppen under en längre tid. Njurarna kan också utsättas för risker eftersom många ämnen utsöndras via urinen.

Så reglen att inte använda te eller medicinsk ört längre än en viss period i taget är nog bra för att undvika onödiga risker. Sen är det som vanligt viktigt att tänka på positiv/negativ effekt av läkemedel/örter som tas samtidigt ...

blev jag tjatig nu?
emma

------------
hmmm ... många asiater tål inte så stora alkholmängder ... så jag undrar om jämförelsen är så himla bra ...

(fast jag fattade att den sista kommentaren var ett skämt, helt torr är jag inte smile.gif )
Stella-Polaris
Jag har bott i både Kina och Japan och fick mig en tankeställare.

Kineserna gör allt nyttigt. Börjar dagen med qi gong, wushu eller gymnastik sedan lite ris och grönsaker, Vräker i sig "hälsosamt" grönt te hela förmiddagen, lunch bestående av massa grönsaker, lite ris eller nudlar, ganska lite kött oftat i form av fisk eller fågel. Återgår sedan till att fylla på sin speciella tekoppstermos till hälften fylld med gröna teblad och pimplar konstant hela eftermiddagen, middagen liknar lunch med massa grönsaker, fisk och annat "nyttigt". Dricker begränsade mängder alkohol, Är ofta ickerökare. Dör strax efter 60

Japanen stiger upp och tänder en ciggarett, öser i sig ett par ägg, lite ris och några hårdfriterade loddor till frukost. Tänder omedelbart en ciggarett och stressar iväg till lokaltåget. Stiger av tåget, tänder en ciggarett och går de 100m till jobbet. Hela dagen jobbar han som en galning medans han kedjeröker. Skrivbordet består av ett par massiva högar med papper och i mitten ett litet utrymme för askfatet. Beställer lunch (ris, lite friterade saker och lite grönsaker), dricker en kopp te till detta, tänder sedan en ciggarett. Går ut på krogen minst 4 dar i veckan, dricker som en man skall göra och blir helt klart full. Kommer hem klockan 12 och är på jobbet kl 8 fastän han har 1 1/2 timme till jobbet. Dör strax efter 80

Jämför sedan med Svensken. Enda slutsatsen måste vara att "hälsosamt" levene kanske inte är den rätta vägen till långt liv. Kaffe, snus och korv är kanske bättre än Te, qi gong och grönsaker...
KURT
Jag har ju svårt att tro att man skulle röka mer i Japan än i Kina??? Sedan äter man säkert mera grönsaker i Kina, men å andra sidan så äter man mindre kött och mera fisk i Japan.
Stella-Polaris
CITAT (KURT @ 16-05-2007, 11:59) *
Jag har ju svårt att tro att man skulle röka mer i Japan än i Kina??? Sedan äter man säkert mera grönsaker i Kina, men å andra sidan så äter man mindre kött och mera fisk i Japan.

Long happy life röks nog mindre än Mild 7. Klart de Kinesiska ciggaretterna går ju inte av för hackor.. Nä japaner röker klart mer å andra sidan så skulle Kinesiska ciggaretter ge smogvarning här i Sverige
noora
Hur är det med standarden på sjukvården i Japan jämfört med Kina? Kan det vara så att man inte kan bota alla sjukdomar lika bra i Kina som i Japan? Om t.ex. cancervården är bättre i Japan än i Kina kan jag tänka mig att medellivslängden höjs oavsett livsstil i övrigt. Många cancerformer har ju ganska lite med livsstil att göra och handlar mer om t.ex. ärftliga faktorer. Slitsamt kroppsarbete och dålig tandvård är annat som kan påverka medellivslängden negativt. Där tror jag att det kan finnas skillnader också, i alla fall om man ser på genomsnittet av de två befolkningarna.
Tesa
Jag skulle nog tro att medellivslängden i Kina är så låg för att det finns så väldigt många kineser som är fattiga...för många är det är långt till sjukhus och "civilisation" och de lever ett betydligt hårdare liv än både japaner och svenskar..
Kina är ju mer eller mindre ett U-land..
Bee
CITAT (Tesa @ 16-05-2007, 21:27) *
Kina är ju mer eller mindre ett U-land..

Det där är säkert rätt om än inte helt PK!

En annan sak tror jag har att göra med graden av "lycka" - dvs demokrati, känslan av att vara på rätt plats i rätt tid osv.

Det här med mat, levnadsvanor och hög ålder är en komplicerad mix. Min farmor blev 92 år (född 1888). Hon var uppfödd på fisk och hon var en varmhjärtad kristen människa. Hon vägrade att gå på wc:n inomhus och sa att om så de dagliga besöken till dasset på utsidan var enda sättet för henne att komma ut den dagen "så är det så" ! En krutgumma med andra ord. Det var hon som lärde ut det där med måttlighet till mig.
KURT
CITAT (Stella-Polaris @ 16-05-2007, 11:28) *
Long happy life röks nog mindre än Mild 7. Klart de Kinesiska ciggaretterna går ju inte av för hackor.. Nä japaner röker klart mer å andra sidan så skulle Kinesiska ciggaretter ge smogvarning här i Sverige

Medan tobakkonsumtionen minskar i Japan så ökar den i Kina. WHO:s statistik från 2002 är nog ganska klar.
genmaicha
Med tanke på att bara 44% av Kinas befolkning har tillgång till "adekvat sanitet" och bara 77% har tillgång till rent vatten så är det nog inte så konstigt att medellivslängden är kortare där (72 år) än i t ex Japan eller Sverige... :-) http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=540&a=3643 (För övrigt måste det ju vara bättre att dricka [kokt] te än vanligt vatten om vattnet inte är rent!)

Som allt annat så kan nog te vara skadligt på vissa sätt samtidigt som det är nyttigt på andra sätt - precis som små mängder vin kan vara bra för hjärtat medan större mängder kan vara skadliga.
Bessie
Hur hög är spädbarnsdödligheten i Kina jämfört med i Japan? Jämför de här googlade siffrorna:

Kina: 33 av 1000 barn dör innan de fyllt ett år.
Japan: 4 av 1000.

Saken klar IMO. Medellivslängden i Kina är inte lägre för att en massa kineser dör vid sextio, utan för att mer än åtta gånger så många av dem dör som små barn (innan de hunnit börja med att dricka te, göra tai chi och cykla överallt, så överlastad lever eller hälsosamt leverne är antagligen inte dödsorsaken.)
Bee
Och hur många av de 33 barnen tror du är flickor? - Dom har fortfarande straffskatt för fler barn än ett i Kina och om första barnet är en flicka så....
lindacse
CITAT (Christoffer @ 15-05-2007, 10:07) *

SIDAN

För mycket av allt... (och det mesta som är njutbart är väl giftigt?)

Är du verkligen orolig, gå till ett bibliotek och beställ publikationen. Det kan ju handla om precis vilken typ av fall som helst egentligen. Jag tror att de enstaka värkpiller en måste ta någon gång ibland för att palla en huvudvärk förmodligen är sämre för njurar och lever än tet man dricker. Och säkert en massa annan skräp man trycker i sig också.

(Vatten är ju också giftigt. Jag drack för mycket vatten för min aktivitetsnivå för ett tag sedan, och fick mild vattenförgiftning. Mådde bra taskigt, men det var ju övergående. Man märker iallafall när man fått i sig för mycket vatten, det är klart...)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon