Full version: Varför dör karten ?
Jan af Lisö
Jag har två stycken bigarråer, en på sin 4:e säsong (Sam med fågelbär som grundstam) och en på sin 2:a (Burlat på Gislela 5). De blommade fint, det kom en massa kart, men när karten blev ca 5 mm, så rodnar dem och dör, så det blir kanske mellan 50 och 100 stora kart på Sam och kanske hälften så många på Burlat.

Varför dör dem ?? Jag läste att biggaråer på Gisela 5 skall ge 2 - 4 liter 2:a säsongen ?? Träden verkar f.ö. må bra, ser friska ut och växer fint ??

Gör jag något fel ?? De fick 100 gram blåkorn och 1/3 säck kogödsel var i början på maj.
Anna C
Hej!

Jag har samma fenomen hos mig. Trodde förra året att det varit för torrt men i år har jag varit noga med vattningen. Jag vet inte vad det är för sort eller hur gammalt trädet är, men jag tror nog att det har ett antal år på nacken trots att det inte är så stort.

Av de fruktträd vi har så är detta det enda som det växer mycket lavar på. Något samband?

Anna C
e_sedell
Dålig polinering, det är jättevanligt att det blir så här om inte polineringen har varit så bra. I år har ju många bisamhällen dött. Jag hade 9 i höstas och nu har jag bara 2 kvar. Köp ett samhälle och ställ på tomten. Då får du både honung, mera frukt och´ett intressant nöja ett följa binas utveckling och danser. Rekomenderas vart wub.gif
Cilla
Lavar på trädet och kartfall eller utebliven fruktsättning har inget samband.

Möjliga orsaker till kartfall är
- dålig "ork" hos trädet. I första hand åtgärdas detta genom att marksvålen (beväxningen) under hela kronan eller så mycket som möjligt i kronans dropplinje tas bort och att man sår gröngödslingsväxter där. Man kan också på unga träd lägga och mylla ned brunnen kompost under hela kronan.
- orken att utveckla frukten kan också påverkas av torka (körsbär kräver mycket vatten), att förra året var ett starkt rikbärande år (men många körsbär orkar bära mycket frukt flera år också), att trädet övergödslats och näringssammansättningen därför blivit fel.
- sjukdom, ofta larver i frukten.

Utebliven polllinering, dvs inga eller få frukter kan bero på att blomingen skedde under blåsiga, kalla elelr regniga dagar då bin och andra insekter inte pollinerar. Det kan också ske om det saknas träd i närheten som kan befrukta ens träd.

Naturlitgvis kan det ske också om trädet inte blommat, vilket i sig kan bero på insekter som ätit blommen, beskärning, uttrötthet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon