Muguet
Jag måste bara berätta om mitt lilla experiment:

Jag har 3 frösådder av P.papillonaceum, (vildpelargon) alla tre fick bladlöss.
Sprayade dem då med Pyrex, srayade även jorden i krukan. De fick tillbaka lössen inom 2 veckor.
Två av plantorna fick då varsin Provadopinne och den tredje satte jag en vitlöksklyfta i.
Ingen har på 5 veckor fått några löss. tummenupp.gif

Provado plantorna har vuxit sig dubbelt så stora som den med vitlök men Provado innehåller ju mycket näring också (framförallt kväve).
Vitlöken växer i krukan och när den blir för hög så klipper jag av den och använder i matlagningen, sen växer den upp igen.

Nu undrar jag bara om detta kan hjälpa mot rotlöss också ?
*Humlan*
Vet du, det där med vitlök mot ohyra läste jag om i en trädgårdsbok för ett tag sedan.

Författaren var rosälskare och varje höst satte hon en vitlöksklyfta intill varje ros, hon hade ytterst sällan problem med ohyran. Dom gillade inte doften (som är så svag så vi inte känner den), när vitlöken växte upp klippte hon ner den (hade den i maten), men effekten kvarstod!
Jag satte ju ingen vitlök i höstas, eftersom jag inte läst boken då, men nu när jag läst det, så pelade jag direkt ner vitlök intill nästan alla mina rosor!

Just en ros, den kom med huset så jag har ingen aning om vad den heter, brukar vara fullproppad med löss så det ska bli spännande och se om det blir någon skillnad, och om vitlöken växer överhuvudtaget. Det gör den kanske inte om man inte sätter den på hösten? Det har hur som helst inte kostat mig något, förutom att jag inte hade nån vitlök hemma till köttfärssåsen dagen efter!! blush.gif Tog liksom de sista jag hade hemma till rosorna... tongue.gif
Muguet
Vitlöken växer när man än petar ner den. Jag brukar ha några vitlökar i en kruka inne på vintern och klippa av.
Ska bli spännande höra hur det går med "lusrosen" Humlan.
Bee
Det måtte ha varit den rosboken jag läste när jag för några år sen satte ner vitlök bredvid mina rosor! Och visst har det minskat antalet bladlöss! Tidigare var rosorna helt "nedlusade" - numera är det inte så många.
Vitlök sägs också ha förmågan att öka på doften hos rosorna. Hur det är med det vet jag inte för just dom rosorna har ingen särskild doft. Men visst är det kul att skörda egen vitlök! Klyftorna sätts i juli/augusti och sen kan man skörda små men dock vitlökar smile.gif

Tack för påminnelsen! Jag skall sätta ner några klyftor runt mina nyplanterade rosor genast! Det roliga är ju att det räcker gott med dom man har hemma, dvs dom man köper på Ica.

Tilllägg: Vitlöken kommer dessutom snllt varje år intill rosorna! Och dom brer ut sig just lagom mycket smile.gif !
Azola
Fantastiskt ...vitlöken är bra till mycket! Tack för påminnelsen tummenupp.gif

Här kommer fler tips från " Boken om vitlök" (en samling av gamla huskurer)

-Många svamp- och kvalsterangrepp på gurka motverkar man genom regelbunden bevattning med vatten som fått dra med lite vitlök i.
- Om man sprutar en blandning av vatten, flytande tvål och vitlöksjuice (el starkt vitlökste) håller man mjöldagg borta från tomatplantorna.
- Svampangrepp på unga bön- och baljväxter råder man bot på genom att vattna med vitlöksvatten. Sådant vatten gör man genom att krossa flera hela vitlökar i några liter vatten. Låt det dra några timmar innan det används.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon