Full version: salttålig trädgård
Stella-Polaris
Vad kan man göra i ett salt och vind exponerat läge?

Vilka växer klarar sig där?

Roliga saker man kan göra?

Signaturen Carl har detta problem och själv är jag uppväxt i liknande miljö.
Stella-Polaris
Ok Carl här kommer lite tips. Kommer att fylla på allt eftersom de popar upp i huvudet.

Gräslök (Låt den blomma)
strandkvanne
Strand råg
strandkål
marrisp
skörbjuggsört
vresros
Blå strandkil
krypvide
En
martorn (denna tycker jag är häftig)
strandmalört
Arun
strandtåg
Björk
Ek
Trift
marviol

Samtliga ovanstående växer vilt och borde inte ha några som helst problem i en havsnära trädgård.
Niklas Kämpargård
Någon som har en sådan salt- och vindpinad trädgård i Blekinge eller Skåne? Jag som undrar heter Niklas Kämpargård och är skrivande fotograf som söker en sådan trädgård för reportage.
niklas@kampargard.com
Carl
Hi!
jag har iaf en men den ser mer ut som sönderblåst vanlig trädgård där alla växter som normalt är vackra är fula.
Stella-Polaris
Hur långt från vattnet bor du?
Carl
Hi!
Uppskattningsvis cirka 80 meter. Har en smal väg plus en villa tomt framför mig.
Stella-Polaris
80m??? Du har ju nästan inlandsklimat whistling.gif

De växter som jag nämde avser riktigt exponerade lägen. Men självfallet kan du ha dessa oxå

Det är nog så att vinden är den största boven. Saltet har nog mindre inverkan. Har du planterat något vindskydd eller har du öppet för utsiktens skull? Vinden ger en uttorkningseffekt, när det blåser och är kallt, som många växter har svårt att klara av..

Enstaka träd blir inte allt för vackra. Bättre att plantera grupper eller rader efter varandra
Plantera småträd och buskar som vindskydd. En, ek och björk kan du själv fixa, och till och med så direkt på plats Låt dem gärna formas av vinden. I lä av dessa kan du plantera prydnadsväxter. De behöver inte vara mycket högre än de plantor de skall skydda. Klipp ner dem om de skymmer. På mer exponerade ställen tar du till sådant som växer vilt. Stenmurar och mindre stenformationer funkar oxå bra som lä.

En krattskogs berså kan vara kul men tar några år att få till.

Känsliga plantor kan du skydda under Höst/vinter genom att tex lägga över en trälåda. Måla dem med falurödfärg så stör man sig inte på dem.

Du kan oxå använda taktiken att plantera perenner som inte skadas av höst, och vinterstormarna, i samma utsträckning. Vill du skärma av något, eller göra en pergonia, så funkar Humle alldeles utmärkt vid havet. I skyddat läge funkar vindruvor alt att man skyddar stockarna höst/vinter

Tänk lä eller inget ovan jord höst/vinter så skall du se att det blir bra.

Carl
Hi!
Du skulle se min bilfönster efter en blåsig dag. Man ser inte ut. så saltet är en stor bov i det hela. Du har säket rätt att de kalla torra vindarna inte gör saken bättre. Underliggt nog var denna vinter en av de grymmaste på länge. Syrenen har blad men inga blommor alls. Rosorna har några blad på vissa ställen Ölandstokarna har väl halv dött osv.

Kommer man ytterliggar några husrader upp så avtar problemmen med kvadraten på avståndet. Där blommar syrerna och all är normalt.
Åsa, mälardalen zon 2
Saltbuske och många vresrosor brukar klara salthaltiga vindar.
Stella-Polaris
CITAT (Carl @ 16-05-2007, 10:26) *
Hi!
Du skulle se min bilfönster efter en blåsig dag. Man ser inte ut. så saltet är en stor bov i det hela. Du har säket rätt att de kalla torra vindarna inte gör saken bättre. Underliggt nog var denna vinter en av de grymmaste på länge. Syrenen har blad men inga blommor alls. Rosorna har några blad på vissa ställen Ölandstokarna har väl halv dött osv.

Kommer man ytterliggar några husrader upp så avtar problemmen med kvadraten på avståndet. Där blommar syrerna och all är normalt.

Jag känner igen det. Morsan tvättade bara fönstrena inför jul. Resten av året var det ingen idé. Men så länge det regnar så verkar saltet inte vara det stora problemet. Vi hadde syrener som klarade det fint och då bodde vi på en udde, låt vara att grannen hadde ett högt staket som skyddade något. I övrigt frodades trädgården oxå. Men vi hadde lä!

Så fort det inte fanns lä overgick allt till krypande enbuskar. Om du tittar på gammal bebyggelse utmed havet så har/hadde de en trädzon mot havet. I trädgården fanns äppelträd och växter som en helt vanlig trädgård. I dag vill vi ha utsikten, sågar bort träden, och får blåsten istället. Nej, jag är ganska övertygad att vinden är boven. Hadde du bott närmare än 40 m och inte haft någon framför dig hade jag gått med på saltet.

Låt mig gissa att varken du eller grannen har en häck mot havet. Det växer bättre på grannens läsida än på din vindsida (det samlas mer salt på läsidan än på vindsidan) Ta en titt så skall du nog se att det stämmer.
Carl
Hi!
Du har rätt att inga har häckar mot havet. Men inte av den anledningen du tror. Hade själv en poppel häck den dog. Inte av läget utan av något annat. Har satt Ölandstokor mot havet. De dom jag hoppas ska växa sig höga och ge ett visst skydd. Andra grannar har försökt med det mesta. De dör tyvärr.
Åsa, mälardalen zon 2
Växter som brukar klara salthaltiga vindar förutom saltbuske och vresros som jag tidigare nämnt är silverbuske och havtorn, och alla dessa 4 buskar skulle man ju kunna göra ett skyddande buskage av de blir ju högre än ölandstok = ger mera skydd.
Stella-Polaris
Om man sätter en häck skulle jag nog rekomendera Idegran så har man en vintergrön häck.

Idegranen var spridd över hela västkusten med bohuslän som kärnpunkt. Dock föll den för hårt utnyttjande under vår första kända större vapenexport; Långbågar till England. Där de som bekant blev mycket kända. Senare tids betning gjorde att den trängdes än mer tillbaka och hittas idag bara vilt sporadiskt.
lottapotta
Ett annat bra häckalternativ är oxel. Det användes mer förr och växer ganska långsamt, tyvärr, men fungerar jättebra i saltiga vindar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon