Full version: Så Digitalis
anneli85
Lite funderingar...går det att så digitalis nu? Och hur går jag tillväga? Kan jag så utomhus i sålådor? Ja berätta allt ni kan för jag kan ingenting. Antar att de inte blommar första året.
Irene_L
Visst kan du så digitalis nu. tummenupp.gif
Den är 2-årig så i år blir det en bladrosett och blomman får du nästa år.

Så ute där du vill ha den eller i en kruka som du sedan när det blivit en bladrosett sätter var du vill ha den. Täck ej fröna .
Digitalis självsår sig gärna
anneli85
Så jag ska bara strö ut fröna på jorden? Duger det med planteringsjord, eller vill den ha magrare jord? Platsen där jag tänkte så fröna är nu lite skuggig p.g.a. ett större parti löjtnantshjärta växer där, tänkte ha dessa i bakgrunden, tror ni att det är några problem för fröna att gro när det är lite skuggigt?Hur tätt ska jag så? Såg att Impecta hade portioner på 1000 frön.....det måste ju bli massor...? Tack så mycket för hjälpen!!
Irene_L
Jag tycker det är lättast att så i en kruka, som jag har såjord i. När man sår i en kruka behöver inte det som gror konkurrera med annat som de får göra om du sår direkt i rabatten. Det är också lättare att se det som gror och du riskerar inte att rensa bort det av misstag.

Du kan ju också prova båda sätten. Strö ut lite på platsen och så en del i kruka . Då har du dubbel chans att det gror någonstans. tummenupp.gif
anneli85
Tack så jättemycket för svar Irene. En liten fråga till bara...hur många frön ska jag ha i varje kruka?Krukstrl 10-20 cm i diameter.
olgak
Jag har sått i rader i tomma rabatter, och sen flyttat. Det har varit skuggigt där, men det verkar inte spela någon roll. En liten påse från Weibulls har räckt till många, många plantor, smile.gif, men man behöver ju inte så alla fröna. Pröva båda sätten (på plats+kruka) som IreneL föreslog, fröna kommer definitivt att räcka. Jag vet inte hur många frön i krukan, 5-10 st kanske? (De är ju jättesmå, så det är inte så lätt att dosera.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon