katrin
Håller på att göra om vår entré. Vi vill gömma cyklarna bakom några buskar, dock inte alltför höga, då skymmer de för mycket av ingången till vår ytterdörr för mycket.
Vi har en äldre stor brudspirea som jag tror skulle passa där, men jag skulle behöva något mer. Spirean är ju fin när den blommar, men ganska trist annars, så jag funderade på vitbrokig kornell som kompis. Vad tror ni? Hur hög/bred blir kornellen? Blir det för mycket vitt? Skulle kanske kunna få in en liten buske framför dem, kanske nåt som bryter av. Är det nån som har några tips?

Cilla
Du får säkert fler direkta svar på din fråga, men jag kunde inte låta bli att tänka bort brudspirean eftersom jag tycker den växer bäst solitärt eller som enhetlig häck.

låg doftolvon + rosenspirea + brokbladig spirea som är hyfsat låga och kan stå framför
vårsprakande forsythia + rosenribs (blommar samtidigt, ribsen lite lägre än forsythian men den senare kan beskäras)
eller
olika typer av benved (höstfärger och för vingad benved roliga, kantade stammar) ungefär lika höga, ingen beskärning
Biler här

och mitt mellan dessa kan en liten Malus Sargentii sticka fram, den har jag sett i rödbladiga häckar och det blir dramatiskt vackert. Sticker den ut för långt är det bara att beskära, den kan t om formklippas.

Om raden är lång kanske både vårblommande och höstsprakande får plats i raden.

Vill man ha en sllittålig buske, ex om cyklarna ramlar eller man vill köra in dem i busken, så är klasespirean Spirea x billardii bra. Ca 1,5 meter hög, tål de flesta jordar. Den kan man blanda med den lite lägre snöbärsbusken och få ett slittåligt och pålitligt buskage.
katrin
Hej Cilla!

Tack för dina svar! Jag tror jag måste kolla upp bilder på de växter du föreslog. Kanske kan brudspirean växa nån annanstans... Ska också ut och mäta hur stor plats det egentligen blir. Det blir nog inte så stort som jag vill tro... Det är inte ens grävt färdigt i finplaneringen men man blir ju så ivrig... Det handlar om ungefär den ytan som ser ut som en liten gräsplätt rakt innanför brevlådan, direkt vid infarten till tomten om du förstår vad jag menar.
entré igen
Cilla
Aha, jag förstår!
Vackert hus det där. Jag undrar om jag inte i förlängningen skulle fundera på att byta ut eller "klä in" gunnebostaketet med någon fin häck. Frukthäck i lepage, dvs bågar, kanske?

När jag nu ser området du vill sätta häck i så undrar jag om du inte ska välja en som du formklipper. Den får ju inte spreta ut för mycket och det kan bli snyggt med en striktre variant där också. Vintergrön idegran kanske, eller formklippt forsythia (håller i ca 10 år, balnd mer, sedan får man byta ut) eller liknande.
katrin
[attachment=2672:finplanering_020.jpg]
Alltså, så här ser det ut uppifrån balkongen precis nu. Det kommer en häggmispelhäck "från höger" längs med gunnebostängslet (som jag skrev om förut, trodde vi skulle behöva plantera om den men nu blev det inte så mycket höjning där så vi gör ett svagt dike istället). Idag klippt ganska smal och ca 180 cm hög.
Häggmispeln gillar vi så vi tänkte fylla på med den hela vägen fram till brevlådan/lyktstolpen. Det står en lönn mitt i alltihop som ska bort. Den hårdgjorda ytan blir en plats att ställa cyklar på. Grus till att börja med i alla fall på gångarna.
Sen blir det som en halvcirkel/oval innanför brevlådan, där det på bilden fortfarande ligger en sten/grushög. Ca 3 m djup och 2-2,5 m bred. Minus häggmispeln förstås. Där hade jag funderat på nån buske/buskar som skymmer cyklarna eftersom det är det första man möts av när man kommer in på tomten. Men -eftersom det är det första man möts av så bör det ju också kännas fint och välkomnande!

Till höger om cykelparkeringen blir det till att börja med bara gräs. Går man in mot huset från vägen se första bilden, så blir det en plantering i "hörnan" in mot trappen, och i en båge ut mot hörnet på huset, under de två fönstren. där vet jag inte heller vad det blir än... Ska försöka komma med mer bilder efterhand...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon