Full version: Vinranka, råd?
Ingela_67
Planterade en vinranka i mitt växthus ifjol...den har ännu inte börjat skjuta något nytt och grönt, utan ser allmänt brun och trist ut crying.gif Jag bor i zon 6. Men tror ni att det är något liv i den? Ska jag klippa ner den och på vilket sätt? Den har två långa rankor som växte åt varsitt håll under förra sommaren.

Tack på förhand,

/ Ingela.
mogge92
Ja ingen ide och beskära nu , då kan den börja blöda.... Det är helt enkelt bara att vänta o se o vattna såklart....
Lady Hamilton
trostar.gif Lugn lugn Den kommer giggle.gif Vinrankor kan ta bra tid på sig att kommma igång. Och har du den planterad i "bädd" behöver du inte vattna förrrens bladen börjar spricka upp
Ingela_67
CITAT (Lady Hamilton @ 15-05-2007, 16:20) *
trostar.gif Lugn lugn Den kommer giggle.gif Vinrankor kan ta bra tid på sig att kommma igång. Och har du den planterad i "bädd" behöver du inte vattna förrrens bladen börjar spricka upp

Tack för det lugnande svaret smiley_small_hug.gif Då avvaktar jag ett tag till...men vad menar du med om jag har den planterad i "bädd" ?? confused.gif
mogge92
undrar jag med tongue.gif
Lady Hamilton
giggle.gif Bädd= Mark, jord Alltså planterad i marken "bädd" I motsats till Krukor eller Lådor
mogge92
jaha var det såpass simpelt tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag antar att det är staketvindruvor med tanke på att det är såpass hög zon. Mina staketvindruvor på friland har inte grönskat i zon 2 knopparna har svällt upp och är rejält stora men bladen har inte slagit ut, det är just detta som gör straketvindruvorna så härdiga, de går snabbt i vila på hösten och grönskar sent (de blir inte lurade av en första varmperiod som kan åtföljas av en kall period = skador)
jegi
Inte Åsa? Märkligt.
Här i zon 4 har jag staketdruvor på olika lokaler på friland som alla har fått blad. En Sukribe mot en södervägg, och en förmodad Zilga mot en västervägg och sen har jag en Nordica i en upphöjd rabatt en bit fråm en södervägg.
Eller menar du kanske att dina står helt på friland och inte mot vägg?
Ingela_67
CITAT (Lady Hamilton @ 15-05-2007, 17:09) *
giggle.gif Bädd= Mark, jord Alltså planterad i marken "bädd" I motsats till Krukor eller Lådor

Jodå, den står planterad i en bädd. Minns inte namnet på sorten så jag vet inte vad det är för någon typ, tyvärr.

// Ingela.
Åsa, mälardalen zon 2
De är mot en vägg men läget är så att kylan ligger kvar lite längre på våren och i gengäld hålls värmen kvar längre på hösten (vilket jag tycker är bättre när grannarna har frost på hösten har jag fortfarande oskadade frukter ch grönsaker)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon