|
...det spelar ingen roll vad jag än skall göra så är det tungt, tungt...ogräset sitter som berget, att gräva är rena styrketräningspasset, försöka hacka är meningslöst för torvorna är helt kompakta trots täckning i ett och ett halvt år, växterna förtvinar och ogräset tar överhand och gräset växer med racerfart..JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR TUNGA JÄKLA JORDEN...jag har slitit mig halvt fördärvad genom åren och NU VILL JAG INTE MER  Aaaaaaaaarghhhh!!!!!!!!!
Oj, det lät inget kul. Har själv "halvt"lerjord, dock inte lika kompakt som din. Om du fyller på med säckjord år från år kan det kanske bli bättre på sikt...? Eller blanda upp med något, sand kanske? Ähh, jag vet inte, ville mest visa att jag bryr mig, eller nåt...Låter verkligen inte kul!
stennie
15-05-2007, 12:50
Stackars dig! Det gör gott att få det ur sig ibland!
anna_rispan
15-05-2007, 12:58
CITAT (Tesa @ 15-05-2007, 13:30)  ...det spelar ingen roll vad jag än skall göra så är det tungt, tungt...ogräset sitter som berget, att gräva är rena styrketräningspasset, försöka hacka är meningslöst för torvorna är helt kompakta trots täckning i ett och ett halvt år, växterna förtvinar och ogräset tar överhand och gräset växer med racerfart..JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR TUNGA JÄKLA JORDEN...jag har slitit mig halvt fördärvad genom åren och NU VILL JAG INTE MER  Aaaaaaaaarghhhh!!!!!!!!! Skit i det då. Satsa på upphöjda odlingar med hjälp av torvblock. Men fråga inte mig om man måste göra dränering o grejer eller om man kan bara lägga högarna uppepå så där. Dessutom så vet jag att du kan baka en massa fina limpor för de har jag sett på bild. Bara så att du vet. Lite pepping tänkte jag.
Alexander-VG-zon3
15-05-2007, 12:59
när du gräver nya planteringar ,, så ta veck hälften av lerjorden till sätt planteringsjord och ko skit sen till sätter du liter litervis med grus och stor kornig sand ( den fin korniga sanden gör det sämre ) . eller ett annat alternativ ha upphöjt
Tesa, Jag vet precis hur det känns! "Been there - done that" eller hur man nu säger. Så vad gör man - På'n igen! En sak som faktiskt har hjälpt till har varit att skaffa bra redskap. Man kan fråga sig hur i jösse namn vi kunde varit utan tex en bra grep i alla år? Köpte en sån i mars och vilken skillnad det gjorde på leran! Sen hjälpte Skurupsborret finfint också, särskilt till rosplanteringen. Fast allra bästa hjälpen har varit viljan. När den inte finns helhjärtat då orkar man inte (en höna/ägg-fråga kanske). Om det är så det är för dig Tesa, ta en trädgårdspaus! Viljan kommer tillbaka
Jooo..jag vet ju egentligen hur jag ska göra...men det är ju tungt det också ju.... Jag har ju en ganska stor trädgård och bara att köra grus i skottkärra på lerjord är tungt..dessutom är det kuperat..bläääääääää... Näää..planen är väl att anlägga lite mer upphöjda rabatter och så men han som ska lasta ut jorden som jag skall ha ville inte göra det än för den var för "stompete" fortfarande..Har flera kubikmeter med gjutgrus, torv och brunnen gödsel som ska blandas i också men jag kommer ju aldrig så långt.. Men jag hade tänkt mig ett litet köksland intill huset som komplement till mitt stora men bara det känns alldeles oöverstiglig. Men jag har bestämt nu att det blir bara potatis och färdiga plantor där i år så ska jag täcka med lite dålig halm och så hoppas jag på att maskarna gör mycket av jobbet.. ...men det var skönt att få det ur systemet...  Tack allihopa..behövde nog bara lite klapp och så..
Urrk! Tycker synd om dig. Det enda jag kan tillägga är VATTEN! Även om det blir tyngre att gräva -  - så släpper lereländet från ogräsrötterna och man får i alla fall bort den plantan för gott! Och sen mullämnen i mängder förstås... Kramis
Airamya
15-05-2007, 13:56
Oj vad jag känner igen det där! Jag har också kompakt lerjord, absolut stenhård när den är torr och alltid jättetung. Har bestämt mig för att satsa helhjärtat på upphöjda bäddar, orkar inte gräva i detta. Dessutom har jag en underjordisk vattenåder av nåt slag genom halva trädgården, så jag klafsar omkring i lervälling hela tiden... *s* Lera är bra på sitt sätt men jag tror jag ska slå mig på att bli keramiker istället, tror att det skulle gå utmärkt att dreja min trädgård...
Piccante
15-05-2007, 15:57
CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 14:56)  Oj vad jag känner igen det där! Jag har också kompakt lerjord, absolut stenhård när den är torr och alltid jättetung. Har bestämt mig för att satsa helhjärtat på upphöjda bäddar, orkar inte gräva i detta. Dessutom har jag en underjordisk vattenåder av nåt slag genom halva trädgården, så jag klafsar omkring i lervälling hela tiden... *s* Lera är bra på sitt sätt men jag tror jag ska slå mig på att bli keramiker istället, tror att det skulle gå utmärkt att dreja min trädgård...  Ååh va det låter bekant med svårarbetad lera  Ett tips är att ta efter bönderna. Jordbearbetning på hösten säga vara negativt för näringsläckaget blir större då. Men på lerjord är det nödvändigt. Bönder höstplöjer ofta lerajordar och gör man likadant i trädgården och vänder leran med grep så kommer jorden att luckras med hjälp av frosten under vintern och bli mer lättarbetad på våren. Sen får man passa på att bearbeta jorden på våren när det är torrt så att jorden smular sig annars går den inte att finfördela och rensa på ogräs. Lerjord ska aldrig jordfräsas för då förstör man aggregaten (dvs klumparna) som gör jorden smulig och lucker. Fräser man blir det en jämn smet som torkar till cement. Angående keramik så var Skene förr ett centrum för kakelugnstillverkning och krukmakerier fanns oxå. Kinna hade tegelbruk vid Häggån, så nog duger leran alltid till tillverkning  Bara att dreja på Airamya.
Joo...jag vet allt det där också..driver ju jordbruk i bohuslänsk lera...men saker och ting blir ju inte alltid som man tänker sig med NÄR.. Och vi har precis varit ockh lånat oss en fräs och kört över en gång  ...men det ska blandas i stora mängder med annat nu och jag var tvungen att bryta isär den här kompakta jorden för att ens ha möjlighet att blanda.. ...och vet ni...gubben har kört fräsen...det är det enda han har gjort i trädgården på flera år tror jag ..men det känns faktiskt som lite hopp om livet nu..
Airamya
15-05-2007, 18:53
CITAT (Markus_H @ 15-05-2007, 16:57)  Angående keramik så var Skene förr ett centrum för kakelugnstillverkning och krukmakerier fanns oxå. Kinna hade tegelbruk vid Häggån, så nog duger leran alltid till tillverkning  Bara att dreja på Airamya. Hahaha! Underbart! Får nog gå en kurs... [attachment=2634:36_1_60.gif]
Maria_z5
17-05-2007, 07:13
Stackare! Lerjorden är ett elände bortom beskrivning! Du kan ju också testa att odla på höjden som de gjorde i AOT nr 6, då blir det limpajord varja år. Det kan du så sakteliga fylla ut med och då måste du inte gräva ihjäl dig varje år inför odlingssäsongen och har utmärkta odlingsbäddar till årets omgång liksom de följande åren. Om du inte har tidningen så kan du beställa enstaka nummer som fattas. Lycka till!!! /Maria
Stella-Polaris
17-05-2007, 09:03
Bara en tanke jag fick.
Skulle man inte kunna odla något som går ner djupt och sedan bara låta förmultna. På så sätt borde man ju kunna förbättra strukturen.
En blandning av svartrötter och rättika skulle ju gå djupt i jorden. Sedan ett lövskikt ovanpå för att hålla ogräset borta och ge maskarna något att dra ner i marken. Efter ett par säsonger tror jag att man skulle ha en rätt så porös jord med mycket näring. Ev skulle man kunna växel odla mellan två sådana land. Ev kunde man odla ärter, lite glest, på den biten som är i "träda" så får man ju lite utdelning samtidigt som kvävehalten höjs.
pleximaster
17-05-2007, 10:10
Vi har också lera, hård lera… På ena gaveln håller jag på att anlägga en kryddträdgård och lite annat. Här har de ställt bilar tidigare. Stenhård mark som knappt ogräset gillade, försökte först ha gräs med met var kört. Trots att började gräva när det var blött i marken april var det så hårt att jag inte ens kunde slå ner ett spett i jorden. Det slutade med att jag hyrde en Hilti-bilmaskin och bilade sönder lera en dryg meter ner. Har kört väck tio ton och ersatt jorden med ny. Hoppas att det växer bra nu…
mvh plexi
Tillbringade större delen av gårdagen i mitt Stora grönsaksland som ligger på ett gärde en liten bit ifrån trädgården...rena fröjden... Jorden bara dröser isär och jag kör hacka med ena näven bara...tror jag hackade mig igenom och krattade bort ogräsrötter i bortåt 100 kvadratmeter på några få timmar..och då hann jag sätta potatis också.. Det är skillnad på jord och jord, ja...
Mufflan
17-05-2007, 10:33
Bygg på höjden - har just gett upp en liknande lerjord och byggde upp eländet i stället och sen på med massor av jord och gödsel och växterna mår bättre än någonsin.
Mufflan
Stella-Polaris
17-05-2007, 17:31
CITAT (Tesa @ 17-05-2007, 11:32)  jag kör hacka med ena näven bara... Lerjord har sina fördelar. Det finns de som spenderar 1000 tals kr på gym...
Maria_z5
18-05-2007, 10:04
...en annan fördel med att odla på höjden är ju att det spar ryggen. Såg på en annan länk här en som funderade på att hyra en jordfräs, kanske det kunde vara något för dig? /Maria
Det ordnar sig med det mesta....jag var bara så innnerligt trött på det just då.. Kände att jag egentligen borde klippa gräset men ville bara försöka snygga till lite i rabatterna men där satt ogräset som berget...och så tänkte jag bara hacka lite i vad jag tänkt skulle bli en köksnära grönsaksodling men torvorna var totalt kompakta och vägde bly...och en del av mina växter har knappt överlevt den blöta hösten eftersom jorden blivit totalt tät...och jag har en såpass stor trädgård så om jag skall göra nånting åt alltihopa så kommer jag att vara ganska mör innan jag är klar..och ibland känns det bara som att man bara sliter men aldrig hinner njuta..Det är en himla tur att jag inte är trädgårdspedant.. På nåt sätt så vill jag egentligen kunna göra mig nytta av lerjorden också för den är otroligt bördig när den inte är totalt kompakt och det är en resurs jag har...så det känns lite fel att helt förkasta den helt.. Men vi har lånat oss en fräs och jag har massor av godis som halvrutten halm och koskit, torv, kompost och grus att blanda i så får det bara lite tid på sig så kan det bli jättebra hoppas jag...så småningom..  ..om jag bara orkar i mål..
stennie
18-05-2007, 14:00
Förstår precis vad ni talar om  Har själv lerdjord, men glömmer tydligen bort det från år till år Var och köpte sättpotatis IGEN  Jag vet ju att det inte funkar bra Nu har jag iallafall försökt ett nytt grepp. Ett experiment  kommer det att funka Jag gräver diken för potatisen att växa i och fyller sedan med en mer lucker jord Efter allt grävande  fann jag dikena fulla med vatten dagen därpå  Ja då fick jag väl gräva ett dräneringsdike också. [attachment=2855:dranering.JPG] I "potatisdiket" la jag ris i botten för att behålla dräneringen något. Lade sedan ner potatisen och fyllde med jord. [attachment=2856:pag.JPG] Kommer det att fungera  ja det återstår att se. Nu är det bara resten kvar
Hi! Har bara sand i min trädgård. Sand sand torrt torrt. Tänk den som hade lite lera.
Vi dränerade kring huset förr-förra året, och förra våren kom dom med grävskopan och fixade det sista. Då bad jag dom att dra av grässvålen och luckra lite i leran för två nya rabatter. Grävandet som skulle tagit mig flera dagar gick på en kvart med skopan, och han var jätteduktig på att skrapa av grässvålen snyggt. Vi kunde t.o.m. flytta de avskrapade bitarna grässvål till ställen där gräsmattan hade skadats vid omdräneringen Alla andra odlingsland gör vi upphöjda. Jag får inte ner spaden i leran mer än 5-10 cm åt gången, och sen får jag knappt upp den igen... För övrigt hittade jag utmärkt kruklera vid en bäckfåra i Skene. Jag formade t.o.m. en liten figur av leran och lät torka, den blev hård precis som "riktig" kruklera. Riktigt så tung blålera har vi inte här i alla fall.
CITAT (Carl @ 21-05-2007, 09:51)  Hi! Har bara sand i min trädgård. Sand sand torrt torrt. Tänk den som hade lite lera. Ska vi byta Carl Bara sand, vet jag inte förståss. Lera och sand är inte heller någon bra kombination. Sandjord hade varit underbart, tänk vad lättarbetat
Airamya
22-05-2007, 08:02
Hm, det här är ju lite intressant... Om jag tolkar Markus och Nooras inlägg korrekt så är det fullt möjligt att jag faktiskt kan börja ägna mig åt krukmakeri... och jag som alltid klagar på att jag har för lite krukor! Men då kommer vi automatiskt till frågan - hur gör man? Ska leran brännas (om jag nu skulle få för mig att försöka skapa små figurer el.dyl) eller bara torka? Hur bränner man? Jag kan ju behöva nåt annat att tänka på än att min katt är försvunnen...
På stenåldern brände dom väl i kokeldarna så jag har lite planer på att bränna saker i min eldstad som jag grillar i...den är fylld med 30 cm sand för det syftet...så får vi se om det fungerar...om det nu blir av..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|