Tycker att en köksträdgård är minst lika vacker som vilken rabatt som helst..men dom visas sällan upp.. Lite nyfiken på vad ni odlar också.. Jag har för det mesta ett ogräshav eftersom jag har mer plats än frön och plantor och mer lust än tid...så min köksträdgård är väl kanske inte så vacker alltid men den skulle kunna vara..
rosita
15-05-2007, 12:58
Så här ser min köksträdgård ut:
Köksträdgården från söder.JPG
Köksträdgården mot söder (2).JPG
Jag odlar gul och röd lök, purjolök, vitlök och luftlök, potatis, rödbetor, palsternackor, kryddor, brytbönor, bondbönor, squash, västeråsgurkor, busktomater, ampeltomater och 3 sorter vanlig tomat, aubergine, passionsfrukt, paprika, chili, sparris och jordgubbar.
Tesa
15-05-2007, 13:25
Vad fint du har..och så långt det kommit.. (fick ju kika lite i din medlemsinformation och såg att du fanns i zon 1) Här har jorden precis blivit färdig att bearbeta och jag petade löken i marken först nu i helgen..
anna_rispan
15-05-2007, 13:59
Hehe. jag har några gamla bilder i mitt gamla album. Jag tänker hela tiden att jag ska ta kort på trädgårdslanden, men hinner aldrig alternativt glömmer kameran. Annars så tämmer din beskrivning av dig själv även in på mig. haha.
Om jag kommer ihåg att ta bilder ska jag peta in dem i den här tråden.
katah
15-05-2007, 18:48
Jag har inte vågar plantera purjoplantor än, men det kanske är dax ändå bor i zon 2-3 .
Rosita, vad odlar du i tunneln ?
Är det färdigköpt eller egen konstruktion ? Jag skulle behöva en eller flera sådana för kålväxter...
rosita
15-05-2007, 20:03
#5 I tunnlarna har jag busktomater, squash, gurkor och purjolök. Jag använder tunnlarna dels som skuggning, dels som skydd mot kyla. Under tunnlarna blir det lite varmare, lite skugga och vindarna dämpas något. Jag har köpt dem i byggsats på en plantskola. Stommen är gjord av typ elrör och kopplingar, hur enkelt som helst! När jag sätter ut mina plantor efter att ha avhärdat dem, har jag dem i tunnlarna ett par veckor, sedan klarar plantorna sig utan.
Svante, zon 1
15-05-2007, 21:46
Snygga bilder, rosita!
Själv har jag inget från i år men 16/6 förra året såg det ut så här:
[attachment=2654:DSC02362.jpg]
Tomaterna blommade:
[attachment=2653:DSC02360.jpg]
Det gjorde gräslöken med, dessutom skymtar man mangold, rucola, sallad och persilja:
[attachment=2655:DSC02365.jpg]
Tesa
15-05-2007, 22:10
Blir så imponerad av hur fint ni har det...inga ogräs att skåda nånstans ju.. ..jag kommer nog inte kunna med att plåta min och lägga in här..
Gillan
16-05-2007, 06:10
Så fantastiskt det ser ut hos er rosita och Svante .Ska bli intressant och se vad vi lyckas åstadkomma med betongjorden vi har i år . Fast i pallkragarna växer det ju redan förstårs
Isabell10
21-05-2007, 14:08
Hur gör man om man som jag har väldigt liten trädgård men ändå vill odla lite grönsaker? Nån som har bra tips på det? Tror inte jag kan göra nåt stort land för då får vi ingen gräsmatta kvar som vår lilla tjej kan leka på.
Tesa
21-05-2007, 14:53
Odla på höjden...i ett par pallkragar på höjden finns det plats för en massa god jord och mycket näring och då kan man odla betydligt mer på liten yta än vad som rekommenderas normalt.. Välj gärna höga grönsaker som höga ärtor och störbönor, tomater m.m och odla annat runt fötterna på dom, mycket kan man odla i hinkar och krukor också.. Så länge det kommer åt ljus så beror resultatet mest på hur mycket näring som man tillför..inte hur stor plats man har..
katah
22-05-2007, 21:45
Lite kvällsbilder från mitt trädgårdsland Det är mång tomma kvadrater än för jag tänker plantera ut lite kål, pumpor, squash, tomater
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.